Fietsparkeerkencijfers
Om kunnen te bepalen wat de fietsparkeerbehoefte is en hoeveel parkeerplaatsen aangelegd moeten worden bij verschillende functies, heeft CROW fietsparkeerkencijfers ontwikkeld. Deze kencijfers worden regelmatig geactualiseerd. Vanwege een aantal actuele ontwikkelingen, wordt het belang van betrouwbare fietsparkeerkencijfers groter. Het gaat om ontwikkelingen zoals de toename van het gebruik van de fiets, intensiever ruimtegebruik, de omgevingswet en de recente veranderingen in het bouwbesluit.
De nieuwe fietsparkeerkencijfers zijn in twee stappen ontwikkeld:
- In de eerste stap is de behoefte aan fietsparkeerplekken bepaald op basis van algemene gegevens over diverse functies, zoals het aantal bezoekers, het maatgevende uur, de parkeerduur en de modal split. Dit is vergelijkbaar met de aanpak voor autoparkeren.
- In de tweede stap zijn de cijfers uit de eerste stap getoetst aan de praktijk en eventueel bijgesteld. Daarvoor is in 2018 een groot aantal tellingen verricht. Deze tellingen zijn toegevoegd aan de eerder uitgevoerde tellingen in het kader van de Fietsparkeerkencijfers 2010
In dit rapport is gekeken naar de volgende functies:
- Scholen
- Kantoren
- Winkelen en boodschappen
- Horeca
- Gezondheidzorg en maatschappelijke voorzieningen
- Woningen
- Overstappen
- Sport, cultuur en ontspanning
Kencijfers in de praktijk
Om de theoretische kencijfers te projecteren op de praktijk is in dit memo een kantoorgebouw (bedrijfsverzamelgebouw) als casus uitgewerkt. Er wordt beschreven welke stappen doorlopen moeten worden om tot het kencijfer te komen en welk kencijfer in deze casus het resultaat van die berekening is.
Achtergrond
Mensen verplaatsen zich steeds vaker op de fiets. Dat heeft diverse maatschappelijke en ruimtelijke voordelen. Wel moeten al deze fietsen aan het eind van een rit ergens geparkeerd worden. Bij grote hoeveelheden fietsen leidt dat al snel tot onoverzichtelijke en dus ongewenste situaties. Door