Kosten en financiering fietsparkeren
De fietsparkeerdruk in binnensteden is in toenemende mate een probleem. Gemeenten staan aan de lat om dit op te lossen. Daarbij stuiten zij op vragen over kosten, financiering en alternatieve oplossingsrichtingen voor fietsparkeren. CROW-Fietsberaad heeft daarom Decisio gevraagd om de feitelijke situatie van fietsparkeren in vier binnensteden in beeld te brengen om zo gemeenten te ondersteunen bij dit vraagstuk.
In dit onderzoek is de huidige situatie rondom de fietsparkeerdruk in beeld gebracht, zijn kosten van fietsparkeren in beeld gebracht en zijn scenario’s opgesteld om de inzicht te krijgen in het financieringsvraagstuk van de fietsparkeerproblematiek. Dit is gedaan voor vier steden met een historische binnenstad die ons van benodigde informatie konden voorzien: Delft, Haarlem, Zwolle en Amersfoort.
Daaruit blijkt dat het fietsparkeertekort in de steden varieert van 750 tot 5.800 plekken. Door het toepassen van fietsparkeernormen kan dit tekort met nul tot vijf procent worden gereduceerd. De structurele kosten voor fietsparkeren en het oplossen van het tekort zijn fors. Deze kosten komen neer op jaarlijks 0,4 tot 5,7 miljoen euro (zie tabel).