Fietsparkeren is een vak
Fietsparkeren is een ruimtelijk en economisch onderwerp. Een fietsparkeerprobleem vereist in de eerste plaats afbakening van het probleemgebied en een analyse van de situatie. Daarbij worden de parkeervoorzieningen, belanghebbenden, doelgroepen en ruimtelijke ontwikkelingen in kaart gebracht. Daarnaast moet de relatie tussen de ambitie voor fietsparkeren en de andere ambities voor het gebied duidelijk zijn. Voor de aanpak van een fietsparkeerprobleem zijn drie ingrediënten nodig: capaciteit, locatie en regime.
Fietsparkeren
Fietsparkeren: is dat een woord? Het staat niet in het woordenboek, maar belangenclubs, leveranciers, gemeenten, vakbladen, onderzoeksbureaus en professionals gebruiken de term steeds vaker: het fietsparkeren neemt toe, er zijn problemen met fietsparkeren, er zijn systemen die het fietsparkeren vereenvoudigen, er is een CROW handleiding over fietsparkeren, er verschijnen artikelen met fietsparkeren als thema, etc.
Er komen steeds betere rekken, fietsparkeervakken, mooiere fietsenstallingen, betere communicatiemiddelen, maar ook steeds meer regels en een effectievere handhaving. Er zijn pilots met pop-up stallingen, chipsystemen en automatische stallingen. In Utrecht is de grootste fietsenstalling ter wereld geopend voor maar liefst 12.500 fietsen. Kortom, fietsparkeren is actueel.
Waar moet je beginnen als er een fietsparkeerprobleem optreedt of als je dat wilt voorkomen? Door enkele elementen in samenhang te beschouwen kan een fietsparkeerprobleem goed worden ontleed en opgelost: fietsparkeren is een vak.