Parkeerbeleid: een onderzoek naar de impact van parkeervergunningskosten op de mobiliteit van burgers in alle inkomensgroepen
Deze masterscriptie onderzoekt de relatie tussen parkeervergunningskosten en mobiliteitspatronen onder inkomensgroepen in de stad Utrecht. De stad Utrecht wordt erkend als een toonaangevende stad op het gebied van adoptie van autodelen. Door gebruik te maken van een Fixed Effects Model (FEM) met panelgegevens over twee perioden, onderzoekt deze studie de impact van parkeervergunningskosten op het particuliere autobezit, de adoptie van autodelen en het nut dat voortkomt uit automobiliteit.
De bevindingen tonen een negatieve relatie aan tussen parkeervergunningskosten en particulier autobezit, wat aangeeft dat hogere tarieven individuen ertoe aanzetten alternatieve vervoersopties te verkennen. Bovendien onthult de analyse een negatieve relatie tussen parkeertarieven en het nut van automobiliteit, wat erop wijst dat hogere tarieven een nadelig verband hebben met de evaluatie van mobiliteit door burgers.
Wat sociale inclusie betreft, identificeert dit onderzoek een differentiële relatie tussen de kosten voor parkeervergunningen en het nut dat voortkomt uit automobiliteit tussen inkomensgroepen. De inzichten uit dit onderzoek kunnen beleidsmakers informeren bij het ontwerpen van effectief beleid dat rekening houdt met de variërende relaties tussen de kosten voor parkeervergunningen, het nut dat voortkomt uit mobiliteit en het prijsmechanisme van autodeeldiensten. Uiteindelijk zijn deze beleidsoverwegingen erop gericht een eerlijke mobiliteit voor burgers uit alle inkomensgroepen te bevorderen.