Parkeren en Omgevingswet: Alle juridische aspecten op een rij
In deze brochure worden de juridische aspecten van de Omgevingswet voor parkeren op een rij gezet. Met het oog op de inwerkingtreding van de Omgevingswet in 2021 is het van belang dat gemeenten tijdig de vraag stellen op welke manier zij het parkeerbeleid vorm willen geven.
Inhoudsopgave
- Omgevingswet: Anticiperen of negeren?
- Korte introductie Omgevingswet: doelstelling en instrumenten
- Ontwikkelingen binnen het parkeerdomein in opmaat naar de Omgevingswet
- Wat blijft hetzelfde en wat zal er veranderen binnen het parkeerdomein onder de Omgevingswet?
- Hoe kan ik mij op de komst van de Omgevingswet voorbereiden?
- Nu al aan de slag!
- Literatuur en websites
Achtergrond
Het beleidsterrein parkeren maakt nu nog onderdeel uit van ‘de goede ruimtelijke ordening’. Onder de Omgevingswet zal het parkeerdomein moeten bijdragen aan een ‘goede fysieke leefomgeving’. Gemeenten kunnen daarbij nadenken over zaken als:
- Parkeren als onderdeel van een mobiliteitsoplossing waarbij openbaar vervoer en andere vervoersmodaliteiten gelijk worden geschakeld met de auto;
- Gedifferentieerde parkeernormen voor verschillende gebieden (binnenstedelijk versus schil centrum en buitengebied);
- Parkeernorm nul in gebieden waar het autogebruik omwille van een goede fysieke leefomgeving teruggedrongen moet worden.
Omdat het beleidsterrein parkeren zo meteen onder de Omgevingswet onderdeel uit zal maken van de bredere doelstelling van een goede fysieke leefomgeving, is van belang om niet alleen het parkeerbeleid zelf maar ook de juridische verankering daarvan op een zodanige manier vorm te geven dat deze past bij de concrete situatie in de gemeente.