Terugblik webinar Autodelen en communicatie en gedrag
Een serie van drie webinars over autodelen dit voorjaar werd op 11 mei afgesloten met een bijeenkomst over communicatie. Waarom is communicatie rond autodelen zo belangrijk? Hoe stel je een communicatieplan op en hoe bereik je de juiste doelgroep?
Na twee goed bezochte webinars over wat autodelen precies inhoudt en hoe je beleid rond autodelen vormgeeft, vormde het communicatievraagstuk een mooie afsluiter van de vraag hoe je als gemeente met autodelen aan de slag kunt. Dit leverde bij de bijna 50 deelnemers interessante inzichten en goede vragen op.
Gedragsverandering
De meeste mensen zijn gewoontedieren en hebben een zetje nodig om hun gedrag te veranderen. Van een eigen voertuig naar een netwerk van deelmobiliteit vergt een behoorlijke gedragsverandering die niet vanzelf gaat. Door met verschillende middelen een goed communicatieplan in werking te zetten, worden meer mensen bereikt en gestimuleerd om van een deelauto gebruik te maken. Daarbij is het belangrijk dat de drempel laag is. Zo mag een aanmeldprocedure niet ingewikkeld zijn. Nudging kan onderdeel uitmaken van de communicatie, door mensen op een ludieke of onopvallende manier een zetje te geven in de juiste richting.
Communicatieplan
Een praktische methodiek is het GAST-raamwerk; zorg dat autodelen gemakkelijk en aantrekkelijk is, sociale invloed benut en de goede timing heeft. Vijf leidende principes voor een succesvolle algemene communicatie zijn: breng je ambitie naar voren, heb een duidelijk doel, benoem de toegevoegde waarde, betrek aanbieders en zorg voor herkenbaarheid op straat. je vindt deze principes in de presentatie, plus overige aandachtspunten.
Doelgroep
Voor een effectieve communicatie is het belangrijk dat je je doelgroep begrijpt. Op die manier heb je de motivaties en barrières om te gaan autodelen per doelgroep helder en kun je daar goed op inspelen. De ene groep is eerder bereid om van vervoermiddel te veranderen dan de andere. Zo zullen jongeren uit zichzelf al meer informatie opzoeken over autodelen. Bovendien helpt het omschrijven van de doelgroep bij het kiezen van de juiste communicatiekanalen. Zet je bijvoorbeeld in op social media of op de meer traditionele kanalen als regiokrant en radio?
Juiste moment
Aansluiten bij het gepaste moment biedt kansen om mensen te informeren over de mogelijkheden van autodelen. Zo is een aanpassing in het parkeerbeleid of de uitgifte van een rijbewijs een goed moment om autodelen te promoten en – als het budget het toelaat – mensen een startbudget cadeau te doen als stimulans. In de presentatie vind je ook informatie over het omgaan met angst voor controleverlies of weerstand tegen verandering.
Gevarieerd pakket
Er is al veel materiaal beschikbaar voor de communicatie, bijvoorbeeld de beeldbank op autodelen.info. In de vraag&antwoord aan het eind was de boodschap: wees niet bang dat je budget te klein is, de eerste stappen kosten niet veel. Denk aan een website voor informatievoorziening of een informatieavond voor bewoners. Er is niet één maatregel die de oplossing is voor alles, het gaat juist om een gevarieerd pakket dat aansluit bij de doelgroep, waardoor mensen op meerdere momenten en plekken met autodelen in aanraking komen.
Een suggestie was om de deelauto dichterbij te zetten, terwijl de privéauto meer op afstand staat. In combinatie met groen in de buurt is dat goed uit te leggen aan de bewoners.
Terugkijken
Het webinar Autodelen en communicatie kun je hier terugkijken. En lees ook het verslag van de twee eerdere webinars over autodelen:
- Waarom autodelen?
- Autodelen en beleid
Meer informatie over autodelen vind je in de Toolkit Autodelen. De inhoud van deze drie webinars is op deze toolkit gebaseerd. Eind mei wordt het communicatiehoofdstuk hiervan geüpdatet.
Dit webinar werd verzorgd door CROW, Advier en Deloitte met ondersteuning van de Europese Commissie.