Pop-up fietsparkeren
De Brochure Best practices: Pop-up fietsparkeren biedt inspiratie voor gemeenten bij het realiseren van tijdelijke fietsparkeerplekken. Er is voor de brochure een uitvoerige analyse gemaakt van pop-up fietsparkeerstallingen. Hierbij is gekeken naar de aanleiding of problematiek rond fietsparkeervraagstukken, de gekozen oplossing, de effecten en de kosten.
In de brochure worden vier hoofdoplossingen uitgewerkt:
- Gemarkeerde vlakken
- Hekken en rekken
- Fietsvlonders
- Laad- en losplekken
De hoofdoplossingen zijn voorzien van inzichten uit diverse voorbeeldprojecten. Denk hierbij aan welke inspanning geleverd moet worden om zaken te realiseren, specifieke succesfactoren en praktische tips.
Achtergrond
Veel gemeenten in Nederland hebben te maken met toenemende druk op de beschikbare fietsparkeerruimte. Dit leidt tot grote aantallen willekeurig geplaatste fietsen. Vooral in de binnensteden doet zich dergelijke parkeeroverlast voor, maar ook in woonstraten, winkelgebieden, bij ov-knooppunten, evenementen en op universiteitsterreinen. Te grote hoeveelheden fietsen op de verkeerde plek kan tot gevaarlijke situaties leiden. Politie en hulpdiensten raken bezorgd als er meerdere rijen geparkeerde fietsen doorgangen en vluchtroutes blokkeren. Daarnaast ziet de openbare ruimte er rommelig uit als deze bezaaid is met fietsen. En steeds vaker vragen bewoners en ondernemers zelf om extra stallingsruimte.
Het is vaak moeilijk om (structureel) extra fietsparkeerplekken te realiseren. Vooral waar de ruimte schaars is en zich met name op piekmomenten fietsparkeerproblemen voordoen, kan een tijdelijke of pop-up fietsenstalling een goede oplossing zijn. Diverse gemeenten zijn hiermee aan het experimenteren. Groningen, Amsterdam, Utrecht en Rotterdam hebben inmiddels de nodige ervaring opgedaan. De verschillende projecten zijn divers, zowel qua gebruikte techniek of soort parkeeroplossing, doelgroep, tijdstippen, locatie, handhaving en communicatie. Met krijtverf vakken op een marktplein markeren voor gebruik in de avond- en nachturen voor uitgaanspubliek in het weekend verschilt nogal van het inzetten van laad- en losplaatsen voor winkelend publiek overdag. En het telkens opnieuw neerzetten van hekken vergt veel meer inspanning (en dus kosten) dan een speciale lamp