Beveiligd fietsparkeren
Ook aan kleinere stations en grotere bus- en tramhaltes is de vraag naar diefstalveilige en kwalitatieve fietsparkeervoorzieningen groot. Fietsberaad Vlaanderen onderzocht of beveiligd fietsparkeren aan die mobiliteitsknooppunten wenselijk en mogelijk is, en welke vorm dat het best kan aannemen.
Het onderzoek nam verschillende fietsparkeersystemen onder de loep. De voorkeur gaat uit naar de fietskluis en de afgesloten fietsparking. De twee systemen kunnen naast elkaar gebruikt worden. Oplossingen met elektronische toegang via een app of een mobiliteitskaart hebben een streepje voor. De software voor de elektronische toegang moet toelaten om het platform later te integreren in toepassingen als MaaS-applicaties en de mobiliteitscentrale, of het al meteen te linken met VeloPark.
Aan de hand van twee matrices – de eerste uit het rapport ‘fietsparkeren aan mobiliteitsknooppunten’ van Fietsberaad uit 2017 en de hoppinpuntenmatrix uit de Vlaamse beleidsvisie mobipunten – kan worden ingeschat hoeveel fietsparkeerplaatsen er nodig zijn per locatie. Om het aantal beveiligde parkeerplaatsen te berekenen, stellen NMBS, MOW en Fietsberaad volgende formule voor: het aantal benodigde fietsparkeerplaatsen x 1,25 x 0,05. Dat levert een goede indicatie op, die per station en hoppinpunt verder moet worden onderzocht.