Buitenmodelfietsen in stationsstallingen
Signalen over problemen met afwijkende fietsen in stationsstallingen waren voor NS en ProRail aanleiding om samen met CROW-Fietsberaad een onderzoek te starten naar de zogenaamde 'buitenmodelfietsen'. Het is de eerste stap in de ontwikkeling van nieuwe beheerstrategie. Deze publicatie bestaat globaal uit twee delen. In het eerste deel worden de feiten en cijfers geanalyseerd. In het tweede deel worden oplossingsrichtingen geschetst.
Centraal staan de volgende vragen:
- Wat zijn de kenmerken van afwijkende fietsen?
- Hoe groot is de behoefte aan parkeerplekken voor afwijkende voertuigen?
- En hoe moet in deze behoefte worden voorzien?
Achtergrond
Steeds meer stallingsbeheerders klagen over de toename van het aantal bijzondere fietsen die niet in de reguliere fietsenrekkenpassen. Ook bij fietsers lijken de ergernissen te groeien. Vooral de kratjesfietsen zijn een in het oog springend fenomeen.
De afwijkende fietsen zouden zorgen voor chaos in de gangpaden, schade aan andere fietsen en ongemak voor andere stallingsklanten. Soms ontstaan er zelfs gevaarlijke situaties, omdat vluchtroutes worden geblokkeerd of fietsen uit etagerekken vallen.
Nieuwe beheerstrategieën
Dit onderzoek past in het proces dat NS en ProRail voor ogen hebben voor het ontwikkelen en uitproberen van nieuwe beheerstategieën in de praktijk. Dat proces bestaat uit vier stappen:
- Dit onderzoek naar de omvang van de problematiek en mogelijke oplossingsrichtingen
- Brede landelijke discussie over uitkomsten en aanpak
- Pilots met mogelijke oplossingen
- Mogelijke invoering van vernieuwde aanpak en beheerstrategieën