Nieuwsbericht

Den Haag:meeste klachten bij gemeente gaan over parkeren

Profielfoto van Kennisplatform CROW
3 mei 2024 | 1 minuut lezen

Bij de gemeentelijke ombudsman van Den Haag zijn vorig jaar 740 klachten binnengekomen, blijkt uit het jaarverslag. De gemeente heeft te weinig contact met haar inwoners, waardoor zij soms onterecht in de problemen komen. Daarom willen de ombudsman en jeugdombudsman een cultuuromslag zien. 'De kern van het probleem blijkt vaak dat er onvoldoende contact is.'
Veel klachten gingen over het parkeerbeleid in Den Haag. Want, zo schrijven de ombudsman en de jeugdombudsman in hun rapport, dat is een voorbeeld van dienstverlening die fout loopt.
De parkeervergunningen voor inwoners moeten bijvoorbeeld eerst op orde zijn, voordat betaald parkeren wordt ingevoerd, tekent ombudsman Addie Stehouwer op. 'Als dit niet gebeurt, worden bewoners onterecht behandeld als foutparkeerders, terwijl zij nog geen vergunning hebben ontvangen.'

Conflicten voorkomen

'Ook moeten de regels rond parkeren vervolgens duidelijk zijn, zodat bewoners niet per ongeluk op een verkeerde plek parkeren en dan boetes krijgen. En de klachten van bewoners moeten goed en tijdig afgehandeld worden, om conflicten tussen bewoners en de gemeente te voorkomen', zegt de ombudsman.
Oftewel: er gaat te veel mis bij het invoeren van het parkeerbeleid. En dan dus met name bij de invoering van betaald parkeren, het afgeven van parkeervergunningen, parkeerboetes en invalideparkeerkaarten.
Volgens de ombudsmannen is er een patroon. Het gaat te vaak mis in de gemeentelijke dienstverlening, doordat niet de juiste vragen zijn gesteld aan de voorkant van processen. Als dat wel gebeurt, is veel ontevredenheid te voorkomen.

Gemeente kijkt naar rapport

In een reactie op het rapport laat wethouder Hilbert Bredemeijer (CDA, dienstverlening) weten het rapport van de ombudsman zorgvuldig te gaan bestuderen. 'Voorop staat dat inwoners en ondernemers moeten kunnen rekenen op hun gemeente. Goede en betrouwbare dienstverlening is dan ook van groot belang', besluit de wethouder.
Rachid Guernaoui, raadslid voor Hart voor Den Haag, laat weten een spoeddebat te willen naar aanleiding van het rapport. 'Het is schrijnend om te zien dat bewoners het slachtoffer worden van het gebrekkige contact met de gemeente. Dit moet veranderen.'

Bron: omroepwest.nl