Auto’s steeds groter en zwaarder: parkeerverbod in aantal Engelse gemeenten
Vijf Britse gemeenten hebben voertuigen van meer dan vijf meter lengte verboden om openbare parkeerplaatsen te gebruiken. Daaronder vallen auto’s als de Kia EV9, de Range Rover en de Tesla Model S en X.
Boete
Bestuurders van grote auto’s kunnen in Engeland een boete krijgen wanneer ze op sommige openbare parkeerplaatsen willen parkeren. Dat komt omdat vijf gemeenten lengtebeperkingen hebben ingevoerd voor voertuigen die hun parkeerfaciliteiten gebruiken, waarbij Wokingham, South Hams, Broadland en South Norfolk en West Devon allemaal een beperking van vijf meter hebben ingevoerd. De gemeente Thurrock legt een iets mildere lengtebeperking op van 5,35 meter. In deze en andere door de gemeente beheerde parkeergarages gelden ook hoogte- en gewichtsbeperkingen.
Om het jaar 1 centimeter breder
Brits onderzoek heeft uitgewezen dat meer dan negen op de tien gemeenten niet van plan zijn hun parkeerplaatsen groter te maken om plaats te bieden aan de veel grotere voertuigen van nu, die naar verluidt elke twee jaar één centimeter breder worden. De regelgeving rond de minimale afmetingen van een parkeerplaats is al meer dan vijftig jaar niet veranderd. Sinds de jaren 70 is de kleinste parkeerplaats die een auto kan hebben 2,4 meter breed en 4,8 meter lang. Sindsdien is de omvang van personenauto’s echter sterk toegenomen. Dat is vooral het resultaat van een combinatie van modern auto-ontwerp en strengere veiligheidsnormen, waaronder de eis voor grotere kreukelzones en meer versterkingen om bestuurders en passagiers te beschermen bij botsingen.
In 6 jaar 9,76 centimeter langer
Uit onderzoek blijkt zelfs dat zeven van de tien best verkochte automerken in Groot-Brittannië vorig jaar minstens één auto produceerden die deze lengte overschrijdt. Daardoor kun je niet meer in alle parkeergarages parkeren met auto’s als de Audi A8, Kia’s elektrische EV9, de nieuwste Range Rover en zowel de Tesla Model S als Model X.
Gebaseerd op een steekproef van 27 populaire modellen die zowel in 2018 als vandaag te koop waren, bleek uit het rapport dat de gemiddelde toename in voertuiglengte 9,76 centimeter bedraagt.
Standaardafmeting aanpassen
In Europa wordt een standaardafmeting voor parkeervakken gehanteerd: 2,30 meter breed en 5 meter lang. Maar met name de Europese autofabrikanten hebben enige tijd geleden geklaagd dat dat niet meer van deze tijd is, De fabrikanten pleiten voor een breedte van minimaal 2,50 meter. En in oude parkeergarages zouden als gevolg daarvan dan maar drie plekken moeten worden samengevoegd tot twee. Niet alleen de lengte is het probleem: twee jaar geleden waarschuwde de Britse parkeerassociatie BPA al dat moderne auto’s ook te zwaar worden voor de parkeerdekken van oudere parkeergarages, die hier niet op berekend zouden zijn.
Nederland
In Nederland gingen in 2012 al stemmen op om bezitters van grote auto’s meer parkeergeld te laten betalen dan eigenaren van kleine auto’s. Het is een van de maatregelen waarmee Amsterdam de toenemende druk op de openbare ruimte door geparkeerde auto’s wilde verminderen. Dit jaar bekijkt zij opnieuw of het - in navolging van enkele Duitse steden en Parijs - grote auto’s meer parkeergeld kan laten betalen.
Bron: gelderlander.nl