Zwolle wil auto uit binnenstad halen met megaparkeerplaats
Zwolle wil het centrum autoluw maken. Daarom komt er een megaparkeerplaats in de buurt van snelweg A28, aan de noordkant van de stad. Met de fiets of met de bus kan je daarna naar het stadscentrum.
Het aantal inwoners van Zwolle blijft groeien en daarmee ook het aantal auto’s. De gemeente wil het aantal parkeerplaatsen in en om het stadscentrum inperken om een lokaal parkeerinfarct voor te zijn en ook te zorgen ‘voor voldoende woningen en leefruimte voor huidige en toekomstige Zwollenaren’. Ze hoopt autorijders een goed alternatief te kunnen bieden en zo minder verkeer in de stad te krijgen.
Mobiliteitshubs
Ter vervanging van de parkeerplaatsen in het centrum komen op verschillende plekken buiten het centrum zogenoemde mobiliteithubs: plekken waar je auto’s kan parkeren en over kan stappen of het openbaar vervoer of een (deel)fiets. Voorbeelden hiervan zijn ov-hubs (trein- en busstations) en centrum-hubs. Op enkele plekken zijn nu al vormen van zogenoemde hubs, waarbij je auto’s kan parkeren en over kan stappen op andere vormen van vervoer.
Megaparkeerplaats
Maar Zwolle wil ook minimaal één grote parkeerplek met zo’n 600 plekken aan de stadsrand hebben, waar bezoekers van Zwolle goedkoop of zelfs gratis kunnen parkeren en waar het voor inwoners dus mogelijk ook aantrekkelijker is om een voertuig te stallen. De beoogde plek voor deze megaparkeerplaats heeft volgens de gemeente verschillende voordelen. Zo ligt de locatie op een logische afstand tot het centrum en is deze qua ontsluiting logisch gelegen en al goed ontsloten op het openbaar vervoer. Ook kan de locatie in verschillende fases steeds groter worden.
Het is nog niet zeker dat het er daadwerkelijk komt, want de gemeente wil de rest van het jaar gebruiken om verder te onderzoeken of de parkeerplaats haalbaar is en wat nog nodig is om er een succes van te maken. Als het doorgaat, kan de aanleg van de parkeerplaats volgend jaar gebeuren.
Bronnen: autoweek.nl en destentor.nl