Nieuwsbericht

Hilversummers hebben nog veel vragen over het 'nieuwe' parkeren

Profielfoto van Kennisplatform CROW
17 juni 2024 | 2 minuten lezen

Twee weken voordat het nieuwe parkeerbeleid in Hilversum-Oost ingaat, leven er nog altijd veel vragen bij inwoners. Zo vraagt een inwoner zich af hoe iemand die digibeet is zich aan moet melden. Pas na een bezoek aan meerdere tafels bij een informatieavond komt er een verlossend antwoord. "De ouderen vallen een beetje buiten de boot."

In De Morgenster in Hilversum-Oost verzamelden zich op een informatieavond zo'n honderd inwoners uit de buurt. Ze hebben allemaal nog vragen over het nieuwe parkeerbeleid van de gemeente Hilversum, namelijk betaald parkeren invoeren in de hele binnenring.

Veel kritiek op nieuw beleid

Het nieuwe parkeerbeleid van de gemeente stuitte eerder al op veel kritiek. Zo is een online petitie tegen de uitbreiding van het betaald parkeren al zo'n 2.800 keer ondertekend. Maar de petitie mocht niet baten. Volgens de gemeente Hilversum is het uitbreiden van het betaald parkeren nodig om parkeeroverlast in Hilversum tegen te gaan en de wijken leefbaar, bereikbaar en verkeersveilig te houden.

Nog veel vragen

Twee weken voordat de nieuwe parkeerregels ingaan, had inwoner Ron nog twee concrete vragen: hoe kan zijn vrouw - als hijzelf van huis is - de bezoekersregeling die op zijn naam staat in de app activeren? En misschien nog wel prangender: wat moet zijn schoonmoeder, die digibeet is en geen computer én mobiele telefoon heeft, doen als zij bezoek krijgt en die nu dus betaald voor de deur moeten parkeren?
Die eerste vraag van Ron is door een gemeenteambtenaar aan een van de tafels relatief snel beantwoord, maar die tweede blijkt een stuk ingewikkelder.

Ouderen vallen buiten de boot

Daarvoor moet Ron naar de tafels waar medewerkers van ParkeerService, de organisatie die de parkeervergunningen voor de gemeente Hilversum afgeeft, handhaaft en de parkeerapp beheert, zitten. Een medewerker legt hem uit dat zijn schoonmoeder het beste een familielid kan bellen als er bezoek voor de deur staat, zodat zij dan voor haar de bezoekersregeling kunnen aanzetten in de app. "Het is wel een gedoetje, vindt u niet?", reageert Ron, waarop de medewerker stelt dat 'het wel even inkomen is'.
"Het is toch schandalig", reageert Ron. Volgens hem vergeet zijn schoonmoeder al geregeld het een en ander, dus dit maakt het volgens hem wel ingewikkeld. "Ouderen vallen een beetje buiten de boot", erkent de medewerker. Maar, benadrukt hij: dit gaat over beleid en daarvoor moet Ron bij de wethouder zijn.
Dan maar door naar het tafeltje waar wethouder Bart Heller druk in gesprek is met twee andere bewoners die nog steeds niet blij zijn met het nieuwe beleid, ondanks dat het besluit vorig jaar al door de gemeenteraad is genomen. "Ik probeer u niet te overtuigen. Ik probeer u alleen mee te nemen in de besluiten die zijn genomen", reageert de wethouder op het onbegrip van de inwoners.

Maatwerk bieden

De situatie van de schoonmoeder van Ron is volgens de wethouder uniek. Het gaat volgens hem om een handvol inwoners met soortgelijke omstandigheden. Toch is de wethouder bereid om maatwerk aan te bieden. "Laten we een aparte afspraak maken om te kijken hoe we dit kunnen oplossen. Het is natuurlijk niet de bedoeling dat uw schoonmoeder straks geen bezoek meer kan ontvangen", biedt de wethouder Ron aan.

Zie ook de eerdere berichten hierover op deze site:
Hilversum wil af van gratis parkeren
Hilversum: uitbreiding betaald parkeren is niet tegen te houden

Bron: nhnieuws.nl