Nieuwsbericht

Haarlemmers buigen zich weer over parkeerproblematiek

Profielfoto van Kennisplatform CROW
19 juni 2024 | 4 minuten lezen

Anderhalf jaar na de lancering van het plan om in elf woonwijken betaald parkeren in te voeren, communiceert de gemeente Haarlem nu wel met haar inwoners. Na de verpletterende negatieve uitslag van het referendum waarbij het plan van tafel werd geveegd, zette de gemeente half juni de eerste stap naar heling.
Via groepsgesprekken, een enquête en later een burgerberaad wordt de oplossing gezocht voor een stad vol blik. In ieder geval dertien bijeenkomsten staan gepland en dat worden meer als de wachtlijst van belangstellenden hiervoor oploopt.

Druk bezocht

De eerste bijeenkomt in het Reinaldahuis is in elk geval druk bezocht. In de bibliotheek liggen op de tafels gele post-its en zwarte stiften klaar voor opmerkingen en eventuele oplossingen.
Mattijs komt strijdlustig de zaal binnen. Hij maakt zich grote zorgen over de parkeersituatie in zijn straat. "Er wonen veel mensen die buiten Haarlem werken. Zelf werk ik op de binnenvaart en moet 's ochtends vroeg om vijf uur weg, dan rijdt er nog geen bus hè!" Het parkeerbeleid is volgens hem bedacht door mensen met een oprijlaan. Of met een baan waarbij ze pas om tien uur hoeven te beginnen en dan dus met het openbaar vervoer kunnen.
Als de deelnemers aan het gesprek in groepen zijn verdeeld, worden post-its volgeschreven met kritiek. Zo vindt Paul het onzin om nog verder na te denken over oplossingen. "Nee is toch nee? We hebben al gestemd!" Hij en een paar andere mannen aan de tafel hebben een sterk onderbuikgevoel dat het betaald parkeren er toch doorgedrukt gaat worden. Dat zint een andere tafelgenoot niet. "Waarom moet het gelijk hard tegen hard?"
In het groepje waar Mattijs heeft plaatsgenomen, wordt de discussie op het scherpst van de snede gevoerd. Aan deze tafel zitten ook twee fervente voorstanders van het betaald parkeren. Kristel wil dat de ruimte in de stad eerlijk wordt verdeeld over alle gebruikers. "En voer het dan in de hele stad in een keer in. Dan heb je duidelijkheid."
Jan Appel is een bekende in de Amsterdamsebuurt als voortrekker van meer groen in de wijk. Hij was een van de grondleggers van de Esplanade op de Amsterdamsevaart. Daar werden twee rijstroken omgewoeld tot een lang groen park. "Ik wil het hier wel leefbaar houden in de stad", stelt Paul. "Zeker voor mijn kleinkinderen." Al jaren kan hij zijn auto niet meer in de buurt van zijn eigen huis parkeren. "Je ziet gewoon de vouwfiets uit de achterbak komen en weg is mijn plek."
Maar Jan is het wel eens met een deel van de kritiek van Mattijs. "We zijn overvallen met dit plan. En we weten er eigenlijk heel weinig van. Hoe betaalbaar is de bezoekersregeling en wat is er bedacht voor mantelzorgers? Dat is gewoon niet goed gecommuniceerd."

Beter uitleggen

Na de eerste stellingnames blijkt dat veel tegenstemmers helemaal niet te beroerd zijn om uiteindelijk voor een parkeervergunning te betalen. "Maar er moeten alternatieven komen door een beter openbaar vervoer, het moet goedkoper en ze moeten het beter uitleggen", is de glasheldere samenvatting van de tafeldame van Jan en Mattijs.
Wethouder Bas van Leeuwen stopt bij alle tafeltjes om mee te luisteren en de post-its te lezen. Aan het eind van de bijeenkomst stelt hij zich in een hoek op, omdat nu volgens hem niet het moment is om het gesprek aan te gaan. Mattijs schiet hem toch aan, want hij wil zijn hart luchten.

1-0 achter

"Je staat echt met 1-0 achter", zegt hij tegen de wethouder. "Deze gesprekken had je eerder moeten voeren." Mattijs doelt op de plotselinge aankondiging van het plan anderhalf jaar geleden om in de elf woonwijken het 'gereguleerd parkeren' in te voeren.
Bas van Leeuwen heeft gehoord dat er 'pittige' gesprekken zijn gevoerd. "Toch is het beter om elkaar fysiek te spreken dan boze mails over en weer." Hij vindt niet dat hij met 1-0 achter staat, ondanks dat hij heeft gehoord dat er nog steeds zo veel onduidelijkheid heerst over het plan. Dat hij die duidelijkheid toen niet kon geven, wijt hij aan de snelheid waarmee de gemeenteraad het plan wilde invoeren. "Voor de raad was de urgentie hoog, omdat ze zagen dat er te veel auto's in de stad zijn en nog bijkomen."
Hij beriep zich indertijd in een interview met NH op de verantwoordelijkheid die een gemeentebestuur in grote zaken moet nemen.

Bewijs

De deelnemers aan de eerste bijeenkomst wordt op het hart gedrukt dat hun opmerkingen echt niet in het 'ronde archief' belandden, zoals één van de aanwezigen vreest. Om te voorkomen dat de post-its loslaten en in de prullenbak dwarrelen, worden ze extra stevig vast geplakt met plakband. En er worden foto's van gemaakt. Ook door de aanwezigen zelf. "Dat is ons bewijs."
Voor de vraag of de koers van de gemeente zal wijzigen, is het nu volgens wethouder Van Leeuwen nog veel te vroeg. "Ik ben hier nu om te luisteren." Ook de uitslag van een net gestarte online-enquête wordt meegenomen, evenals de input van een burgerberaad dat in het najaar gehouden gaat worden.

Kritiek op enquête

De manier waarop de gemeente met de burgers in gesprek gaat, krijgt ook alweer veel kritiek. Het burgerberaad, waarbij ruim 100 mensen na loting uitgenodigd worden om mee te denken over een probleem, is volgens critici niet een goede afspiegeling van de Haarlemmers.
Het digipanel van 5500 gelote Haarlemmers dat vaker geraadpleegd wordt over issues in de stad, is volgens de critici te mager. En ook de net gestarte enquête valt niet in goede aarde.
Elk huishouden heeft deze week een brief ontvangen met een QR-code. Deze mag door één persoon ingevuld worden, die door de gemeente is aangewezen. "Dat is niet eerlijk", stelt Wim Kleist. Hij was één van de aanvragers van het parkeerreferendum. Hij heeft de brief op zijn naam gekregen, maar vindt dat ook zijn vrouw haar mening moet kunnen geven.
Trots Haarlem heeft al aangegeven hier vragen over te willen stellen. Maar wethouder Bas van Leeuwen verdedigt deze aanpak. "Met deze enquete kunnen in ieder geval 75 duizend Haarlemmers hun mening geven en dat is flink wat meer dan de 5500 van het digipanel. Dat levert volgens mij wel een goede weergave op."

Zie ook andere artikelen hierover op deze site:
Haarlem: voorlichtingsfolder parkeerreferendum was niet neutraal
Oppositie tegen burgerberaad voor betaald parkeerplan Haarlem: wel nieuwe metingen
Gemeente Haarlem mag voorlopig niet doorgaan met uitvoering parkeerregulering

Bron: nhnieuws.nl