Nieuwsbericht

Utrecht: opheffen van 30-40 autoplekken per jaar levert 360-480 fietsplekken op

Profielfoto van Kennisplatform CROW
29 november 2021 | 2 minuten lezen

De fiets is het meest gebruikte vervoermiddel voor de inwoners van Utrecht bij een bezoek aan de binnenstad. Dat zorgt voor een tekort aan fietsparkeervoorzieningen. Het opheffen van autoparkeerplaatsen is één van de mogelijke oplossingen.

52% van de eigen inwoners komt met de fiets voor het winkelen naar de binnenstad van Utrecht. Dat is aanzienlijk meer dan bijvoorbeeld in Rotterdam (29%), Den Haag (36%) en in Amsterdam (38%). Hoewel de laatste jaren veel fietsparkeervoorzieningen zijn gerealiseerd, is er op piekmomenten nog altijd sprake van een tekort van zo’n 13.500 fietsparkeerplekken.

De gemeente heeft problemen en mogelijke oplossingen geïnventariseerd als onderdeel van de parkeervisie. De problemen die men signaleert betreffen onder meer het feit dat niet alle (bewaakte) stallingen optimaal worden gebruikt. Tegelijkertijd staan er wel veel fietsen op straat. Onder meer door de inzet van fietscoaches en acties om eerstejaars studenten te informeren over het bestaan van de fietsenstallingen moet daar verandering in komen. Verder denkt men aan tariefdifferentiatie in de stallingen, waaronder wellicht een (studenten) weekendtarief.

Voor het structurele tekort aan fietsparkeerplaatsen komt onder meer het opheffen van autoparkeerplaatsen in beeld. Het opheffen van 30-40 autoplekken per jaar levert 360-480 fietsplekken op. In tien jaar tijd moet dat goed zijn voor 4.000 plekken. Veder wil men dubbelgebruik van stallingen stimuleren, zoals het benutten van stationsstallingen in de avonden en weekenden en het benutten van de capaciteit van fietsenstallingen van de Universiteit in de weekenden. Daarnaast staan nog enkele nieuw te bouwen stallingen op de rol en plaatsing van extra rekken, goed voor enkele duizenden plekken. Ondertussen blijft men gebruik maken van popup-stallingen, om de pieken op te vangen.

In de nota wordt ook nog gesignaleerd dat geparkeerde fietsen steeds meer ruimte innemen. Meer fietsen zijn elektrisch, er zijn meer bakfietsen voor dagelijks gebruik en fietsen hebben vaker een toevoeging zoals een krat of kinderzitje. In stallingen vraagt dat extra ruimte voor ‘beperkt buitenmodel’ fietsen, circa 20% van het totale aantal fietsen. Voor bakfietsen en andere grote fietsen die niet in de rekken passen reserveert men maximaal 2% van de ruimte.

Overlast door fietsen die hinderlijk in de weg staan kennen we al lang. Maar daar komen nu ook de fietsen en scooters van bezorgrestaurants en nieuwe boodschappendiensten bij. De gemeente wil dit aan regels gaan binnen. Dat betekent een gratis plek in de openbare ruimte meer. Onderzocht wordt welke maatregelen in de regelgeving of in het vergunningenproces mogelijk zijn om dit groeiende probleem op te lossen.