Nijmegen komt bewoners tegemoet: na een jaar toch eigen parkeerplek
De gemeente Nijmegen heeft een oplossing voor 45 inwoners die hun auto niet kwijt kunnen. Door een samenloop van omstandigheden zaten bewoners van het nieuwbouwproject Thuishaven 300 al een jaar zonder eigen parkeerplek. Nu richten de gemeente en de projectontwikkelaar een tijdelijke parkeervoorziening in waar bewoners vijf jaar gebruik van mogen maken.
Woningen zonder parkeerplek
De ontwikkelaar, Bouwfonds Gebiedsontwikkeling (BPD), had voor de oplevering van Thuishaven 300 geschoven met de parkeerplaatsen tussen verschillende woonsegmenten. Dat mag, maar resulteerde wel in een tekort. De parkeerplaatsen die de ontwikkelaar bedoeld had voor de 45 woningen in het goedkope segment, bleken al verhuurd te zijn door woningcorporaties Portaal en Talis. De woningen eindigden daardoor zonder parkeerplaats. Tijdens de ontwikkeling werd daarbij betaald parkeren ingevoerd in de buurt. Ook werd een nieuwe regel van kracht, waarin staat dat bewoners van nieuwbouwprojecten geen vergunning kunnen krijgen om op straat te parkeren.
Parkeerplek voor 5 jaar
In de buurt van Thuishaven 300 wordt als oplossing een parkeervoorziening ingericht voor de 45 woningen, stelt het college voor. De kosten daarvoor raamt de gemeente op 340.000 euro, waarvan Nijmegen en BPD ieder de helft betalen. Elke woning krijgt in dat plan ruimte voor één auto. Bewoners krijgen een abonnement op deze parkeerplek, die na vijf jaar vervalt. Ook vervalt het abonnement als bewoners verhuizen: een zogeheten uitsterfconstructie. “Aan de bewoners wordt duidelijk gecommuniceerd dat deze oplossing een geste van tijdelijke aard is”, schrijft de gemeente.
Na die vijf jaar verwacht de gemeente dat er meer parkeerplekken beschikbaar komen door de “verwachte doorstroming binnen het woonsegment, de geplande ontwikkeling langs de Weurtseweg en de beschikbaarheid van andere parkeergarages in de omgeving”.
Onvoldoende gecommuniceerd
Bij BPD was eerder al bekend dat de groep bewoners zonder parkeerplaats zou komen te zitten, maar kopers waren niet op de hoogte. De gemeente stelt in een collegevoorstel dat er “onvoldoende gecommuniceerd” is over het feit dat bewoners ook niet op straat konden parkeren. De gemeente en de ontwikkelaar hebben vervolgens een advocatenbureau ingeschakeld om uit te zoeken wie er nu precies aansprakelijk kan worden gesteld. Het bureau liet in februari weten dat geen enkele partij voor de ontstane situatie aansprakelijk is. Toch komen de gemeente en BPD nu met een oplossing, omdat “bewoners tijdens het besluitvormingsproces van wijzigend mobiliteitsbeleid een woning hebben gekocht”, aldus de gemeente.
Het duurt nog wel even voordat bewoners het nieuwe parkeerterrein kunnen gebruiken, verwacht de gemeente. Daarom wil de gemeente bewoners tegemoetkomen door het aantal bezoekersuren te verhogen. “Daarmee zijn bewoners in staat nog enige tijd te parkeren in de buurt van de woning”, schrijft het college.
Bron: mobiliteit.nl