Nieuwsbericht

Rechter: niet deelaanbieder, maar klant schuldig aan foutparkeren

Profielfoto van Kennisplatform CROW
10 juli 2024 | 2 minuten lezen

Als mensen hun deelscooter verkeerd parkeren, kan het zo zijn dat de deelscooteraanbieder daar een boete voor ontvangt van de gemeente. Zo’n boete wordt weliswaar doorberekend aan de gebruiker, maar is formeel bedoeld voor de verhuurder, met hogere kosten tot gevolg. Ten onrechte, aldus de kantonrechter in Den Haag: de gebruiker is de schuldige.

Een deelscooterbedrijf kreeg in 2021 meerdere bestuurlijke boetes van de gemeente Den Haag omdat de scooters verkeerd geparkeerd stonden. Volgens de gemeente had de aanbieder hiermee de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) geschonden. Het scooterbedrijf was het daar niet mee eens en maakte bezwaar. Nadat dat was afgewezen, stapte het bedrijf naar de rechter. Die oordeelde in een dinsdag gepubliceerde uitspraak dat de gebruiker de schuldige is en niet de verhuurder.

Huurder heeft ‘feitelijke macht’

Het verkeerd parkeren vond niet plaats in “de sfeer van de rechtspersoon”, ofwel de verhuurder, stelt de rechter. Vanaf het moment dat de scooter verhuurd is, heeft de huurder de feitelijke macht over de scooter. Daarbij is het ook niet zo dat de deelaanbieder het foutparkeren accepteert. In de algemene voorwaarden staat dat de gebruiker zich moet houden aan de verkeersregels. Ook hanteert de deelaanbieder een creditsysteem, waarbij een gebruiker het parkeergedrag van de vorige gebruiker moet beoordelen. Verder moet de huurder foto’s maken zodra hij de scooter parkeert.

Heibel

Matthijs Lagas vecht met zijn bedrijf Appjection verkeersboetes aan namens aanbieders, zo ook bij deze zaak. Volgens Lagas is er langere tijd heibel over de parkeerboetes voor scooters. “Het is in het begin best vaak fout gegaan. De gemeente heeft bijvoorbeeld twee jaar lang geen kentekens op de boetes gezet. Dat was heel irritant voor verhuurders, want hoe weet je dan aan wie je de boete moet doorberekenen?”, zo vertelt hij tegen Omroep West.
Een ander probleem is dat de boetes voor rechtspersonen, zoals de aanbieders, “twee keer zo hoog is” als die voor natuurlijke personen, zoals de gebruikers. Omdat de bedrijven de boetes doorsturen naar gebruikers, krijgen die dus een veel hogere boete. “Dat is niet eerlijk.” Daarbij komt het weleens voor dat boetes niet op tijd bij de gebruiker terechtkomen, waardoor deze geen bezwaar meer kan maken.

Jurisprudentie

Lagas wil ervoor zorgen dat de boetes uiteindelijk in één keer bij de gebruikers terechtkomen, met het juiste bedrag voor een natuurlijk persoon. Dat gebeurt al wel automatisch bij boetes vanuit het Centraal Justitieel Incassobureau, maar voor bestuurlijke parkeerboetes is dit nog niet geregeld. Met de uitspraak van de Haagse rechter is daar nu jurisprudentie voor, stelt hij.
De gemeente Den Haag en Appjection gaan praten over een oplossing, kondigt Lagas aan.

Zie ook het artikel ‘Autoverhuurder verantwoordelijk voor foutparkeren huurders?’ over wie de ‘functioneel dader’ is wanneer een huurder een huurauto verkeerd parkeert.

Bron: mobiliteit.nl