Nieuwsbericht

Den Haag: parkeerplekken verdwijnen voor deelbakfietsen

Profielfoto van Kennisplatform CROW
23 juli 2024 | 2 minuten lezen

Tientallen parkeerplaatsen in Den Haag veranderen de komende tijd in mobiliteitshubs. Dat zijn plekken waar deelbakfietsen, deelfietsen of deelscooters kunnen staan. Het is één van de maatregelen die wethouder Arjen Kapteijns (GroenLinks) wil nemen om Hagenaars te stimuleren geen eigen auto aan te schaffen maar te kiezen voor het delen van voertuigen. 'Zonder auto ben je veel vrijer.'

Wethouder Kapteijns weet heel goed dat er mensen zijn die een auto hard nodig hebben, bijvoorbeeld voor hun werk. 'Maar er is ook een groep die een auto heeft en deze de meeste dagen van de week voor de deur laat staan', zegt hij.
En deze mensen hoopt hij te kunnen verleiden om de auto de deur uit te doen. 'Want wij kunnen het ons niet permitteren dat het aantal auto's net zo veel groeit als het aantal inwoners. Dat is niet goed voor de bereikbaarheid en de leefbaarheid van de stad.'

Iedere straat

Kapteijns heeft daarom de ambitie om deelmobiliteit 'volwassen te laten worden'. “We moeten van 'leuk voor erbij' naar een vaste plek in het beleid”, vindt hij. Uiteindelijk moet dat ertoe leiden dat er over een paar jaar 'in iedere straat een deelauto of deelbakfiets staat'.
Maar dat gaat niet vanzelf en dus gaat de gemeente de regie pakken en deelmobiliteit aantrekkelijker maken. Zo wil Kapteijns de subsidieregeling voor startende autodeel-coöperaties flexibeler en gemakkelijker maken en komen er deelmobiliteitshubs.

Mobiliteitshubs

Kapteijns: “Het aanbod van deelvervoer moet groeien en om de bereikbaarheid ervan te verbeteren gaan wij herkenbare plekken aanwijzen waar alle vormen van deelmobiliteit te krijgen is.”
Deze plekken nemen ruimte in beslag en dat gaat ten koste van bestaande parkeerplekken. Die worden veranderd in deze deelmobiliteitshubs. “We beginnen met het aanleggen van tientallen hubs”, zegt Kapteijns. “Die komen op bestaande parkeerplekken. Maar deelmobiliteit levert ook parkeerplekken op als mensen daardoor minder vaak een auto hebben.” Ook komen er hubs in parkeergarages.
Daarnaast wil Kapteijns af van het vrij parkeren van deelscooters zonder vast ophaal- of afleverpunt. Dat gebeurt nu nog wel waardoor scooters verspreid over de hele stad staan of liggen. “Op termijn willen we dit zogenaamde free-floating niet meer toestaan”, zegt hij. “We kiezen ervoor om deelfietsen, deelbakfietsen en deelscooters in mobiliteitshubs te parkeren.”
Veel verwacht Kapteijns van de deelbakfietsen, die volgens hem bij uitstek helpen om mensen te verleiden om de auto weg te doen. Kapteijns: “Deelbakfietsen zijn goed voor korte ritjes in de stad, trappen heel licht, maar kunnen makkelijk twee kinderen of een klein bankstel vervoeren. Hiervan rijden er nu 160 van rond in Den Haag, maar die willen we laten groeien naar duizend.”

Autobezitter

Kapteijns erkent dat het voor sommige mensen lastig zal zijn om ervoor te kiezen zonder auto door het leven te gaan. Dan kunnen ze niet meer zomaar de auto in stappen als het uitkomt, maar moeten ze eerste bekijken of er een deelauto of deelfiets beschikbaar is.
“Maar zonder auto ben je eigenlijk veel vrijer”, is zijn overtuiging. “Een auto is veel gedoe, met de jaarlijkse keuringen en het zoeken naar parkeerplekken. Met deelvervoer kan je veel bewuster kiezen als je ergens naartoe gaat. Heb je een grote auto nodig of is een bakfiets genoeg? Met deelvervoer heb je niet de sores die je hebt als autobezitter.”

Bron: omroepwest.nl en mobiliteit.nl