Groningen: nieuwe parkeerregels voor 2025
De gemeente Groningen heeft besloten dat er nieuwe parkeermaatregelen komen. Deze regels gelden vanaf 2025 in alle parkeerzones. Zo komt er meer ruimte voor andere dingen, zoals lopen, fietsen, meer groen en een goede leefomgeving. De huidige parkeerplekken zijn er vooral voor de bewoners en hun bezoek.
Een nieuwe bewonersvergunning wordt gemiddeld € 35 tot € 45 per jaar goedkoper. Inwoners en ondernemers die een parkeervergunning of bezoekersvergunning hebben, krijgen dit najaar bericht over wat er voor hen gaat veranderen.
De zones voor betaald parkeren worden uitgebreid en betaald parkeren wordt duurder. De gemeente hoopt dat mensen van buiten Groningen met het openbaar vervoer naar Groningen komen of anders hun auto parkeren bij de P+R of in parkeergarages.
Nieuwe indeling parkeerzones
De gemeente gaat de stad indelen in vier verschillende parkeerzones met zo veel mogelijk dezelfde tijden voor betaald parkeren. Dit zijn tijdvensters. De bedoeling is dat er daardoor jaarlijks minder boetes uitgedeeld worden omdat de parkeertijden overal hetzelfde zijn.
In de wijken rondom de binnenstad wordt het tijdvenster groter. Hiermee wil de gemeente parkeeroverlast verminderen die ’s avonds en op zondag ontstaat. Om bewoners en hun bezoekers tegemoet te komen, is er in de andere wijken tot 19.00 uur betaald parkeren.
Op zondag tussen 12.00 en 17.00 uur geldt betaald parkeren in alle andere wijken van de tweede parkeerzone. Daar parkeren namelijk veel bezoekers van de binnenstad. Met deze regel hoopt de gemeente dat deze bezoekers ervoor kiezen om met het openbaar vervoer te komen of te parkeren op een P+R of in een parkeergarage.
Maximaal 1 of 2 bewonersvergunningen
In de wijken van de 2e zone is de parkeerdruk te hoog. Daardoor hebben bewoners onvoldoende ruimte om hun eigen auto te parkeren. Ze moeten rondjes rijden om na een werkdag een plekje te vinden of kunnen helemaal geen plek vinden. Om dit te voorkomen, komt er een maximum van twee bewonersvergunningen per huishouden.
De gemeente wil voorkomen dat er te weinig parkeerplekken komen voor mensen met een parkeervergunning. Daarom maakt ze het aantal bewonersvergunningen gelijk aan het aantal parkeerplekken in een parkeergebied.
Gedeelde parkeervergunning
Per 1 juni 2025 komt er ook een ‘gedeelde parkeervergunning’. Deze is bedoeld voor mensen die samen een auto delen, maar in verschillende wijken wonen. Die bewoners krijgen voor beide gebieden een parkeervergunning, maar betalen alleen voor het gebied waar de vergunning het duurste is. Zo hoopt de gemeente dat meer mensen auto’s gaan delen.
Nieuwe bezoekersvergunning
De nieuwe bezoekersvergunning gaat in per 1 januari 2025. Bewoners krijgen 150 parkeeruren per jaar voor hun bezoek. Als die uren op zijn, kunnen bewoners uren bijkopen.
Bewoners waren niet altijd tevreden over de huidige bezoekersvergunning. Ze willen soms meer uren dan het weeksaldo gebruiken voor bijvoorbeeld een verjaardagsfeestje of als de kleinkinderen een weekend komen logeren. Daarnaast zijn er ook weken dat ze de vergunning helemaal niet gebruiken. Daarom wordt het weeksaldo vervangen door een jaarsaldo. Op die manier kunnen bewoners de parkeeruren voor hun bezoekers inzetten wanneer het hen uitkomt.
Betaald parkeren in Haren
De parkeerregels tussen Haren en Groningen Stad verschillen nu. Dit trekt de gemeente vanaf 2025 gelijk. Voor het centrum van Haren geldt straks eenzelfde soort vergunning als zone 2 in de stad. Hierdoor kunnen bewoners een bezoekersvergunning aanvragen. Daarnaast wordt de eerste parkeervergunning voor bewoners en ondernemers goedkoper.
In de parkeerzone rondom het centrum van Haren worden nu nog parkeerpassen op het dashboard gelegd. De gemeente kan deze passen moeilijk controleren en hierop handhaven en wil daarom over naar digitale vergunningen. De tarieven van de 5e zone worden hetzelfde als in de 3e en de 4e zone van de stad.
Bron: gemeente.groningen.nl