Genoeg handtekeningen voor referendum uitbreiding betaald parkeren in Den Haag
Er zijn genoeg handtekeningen opgehaald om een referendum te houden over het invoeren van betaald parkeren in Den Haag. De vraag is of inwoners wel of geen voorstander zijn van het uitbreiden van het betaald parkeren in meerdere wijken.
10.000 handtekeningen
Politieke partij Hart voor Den Haag is faliekant tegen het uitbreiden van betaald parkeren. Maar het lukte de partij in de raad niet om een meerderheid te krijgen en daarmee een stokje te steken voor de uitbreiding ervan.
Nu komt er via een burgerinitiatief de mogelijkheid voor inwoners om zich uit te spreken over het invoeren van betaald parkeren. Er zijn 10.000 handtekeningen nodig om een referendum te organiseren en dat is nu gelukt, meldt Hart voor Den Haag.
Doel van parkeerbeleid
Het doel van het parkeerbeleid van de gemeente is om 'een maatschappelijk verantwoord evenwicht tot stand te brengen tussen de vraag naar en het aanbod van parkeerplaatsen'. Dat schrijft het college in de parkeerstrategie.
Is dat evenwicht er niet, dan zullen bewoners en bezoekers van de stad moeite hebben met het vinden van een parkeerplaats. Ook kunnen er veiligheidsproblemen ontstaan, omdat hulpdiensten niet op tijd kunnen komen.
Geen draagvlak
Bovendien heeft 'een overmaat aan geparkeerde auto's' een negatieve invloed op de leefbaarheid en het gaat vaak ten koste van zaken zoals groen, spelen, fietsen en ondergrondse afvalcontainers, zegt het college.
Volgens Hart voor Den Haag zijn de meeste bewoners echter tegen het betaald parkeren. 'Er is geen draagvlak voor', zei fractievoorzitter Richard de Mos al eerder. 'Terwijl het college zelf heeft gesteld dat er maatschappelijk draagvlak moet zijn bij de uitbreiding van betaald parkeren.'
Reacties van mensen op straat
Mensen op straat reageren verdeeld op de vraag of het uitbreiden van betaald parkeren van de baan moet. 'Lastige vraag', zegt een vrouw. 'Aan de ene kant denk ik dat het goed is in strijd tegen het parkeerprobleem. Mensen met meerdere auto's gaan meer betalen. Aan de andere kant: mensen met minder geld worden erdoor gepakt.' Zelf heeft ze een vergunning en is er betaald parkeren in haar wijk. Toch blijft er parkeerdrukte, erkent ze. 'Als ik ’s avonds terugkom van een late dienst, ben ik rondjes aan het rijden voor een plekje. Maar betaald parkeren in de hele stad? Verzin maar een betere maatregel', eindigt ze.
'De tarieven zijn vrij hoog, dus dat is niet bevorderlijk. Dat zou ik niet zo fijn vinden', zegt een man die speciaal boodschappen doet op een plek waar het nog gratis parkeren is. 'Ik zou ergens anders heen gaan als het hier betaald parkeren zou worden.' Hij woont op Scheveningen. Daar vindt hij het betaald parkeren en de vergunning 'wel gunstig'. 'Als dat niet zo is, dan kun je niet thuiskomen. Dan kun je nergens parkeren', legt de man uit. Stemmen voor een referendum ziet hij echter niet zitten. 'Dat heeft toch geen zin.'
Een andere man is tegen het uitbreiden van betaald parkeren. 'Dat is denk ik alleen maar goed voor de gemeentekas', zegt de Hagenaar stellig. 'Voor deze wijk maakt het niks uit, er is genoeg parkeerruimte.' Mocht het referendum er komen, stemt hij dan ook tegen, weet hij al.
Referenda in andere gemeenten
Den Haag zou niet de eerste gemeente zijn waar inwoners via een referendum tegen het uitbreiden van betaald parkeren stemmen. In Haarlem zei de stad bij een referendum begin dit jaar massaal 'nee'. Daar stemde 82 procent tegen. Ook in Katwijk werd recent een referendum gehouden. In de kustplaats stemde bijna driekwart van de mensen die een stem uitbracht tegen plannen om betaald parkeren uit te breiden. Ondanks dat een referendum alleen raadgevend is, ging er in Katwijk een streep door de plannen.
Bron: omroepwest.nl