Nieuw parkeerbeleid Hoogeveen
Nieuw parkeerbeleid in Hoogeveen moet het automobilisten in de toekomst makkelijker maken een plekje te vinden in het stadscentrum. De gemeente heeft ambitieuze plannen met woningbouw in het stadshart; het parkeerbeleid moet daar op worden afgestemd.
Verschillende scenario’s
Hoogeveen liet adviesbureau Roelofs een aantal scenario's schetsen voor toekomstig parkeerbeleid. De adviseurs zelf zien vanuit verkeerskundig oogpunt het meest in een variant waarin alleen nog geparkeerd kan worden op vijf hoofdlocaties die van slagbomen worden voorzien. De politiek kan andere belangen meewegen.
Wel of geen parkeergarage?
Bij het voorkeurscenario ontstaat dan wel ruimtegebrek, met name op zaterdag. De bestaande parkeerpleinen uitbreiden is vanwege de beschikbare ruimte bijna niet mogelijk. "Vanwege alle ontwikkelingen ziet de gemeente Hoogeveen mogelijkheden om een nieuwe parkeergarage te realiseren op de locatie van het Nicolaas Beetsplein", schrijft het adviesbureau. Bij navraag over de mogelijke komst van een parkeergarage, trapt wethouder Roelof Bisschop (VVD) vol op de rem. "In de beschikbare ruimte van het Nicolaas Beetsplein moeten verschillende functies een plek krijgen", doelt hij op nieuwe woningen, groen en parkeerplekken. "Een ingewikkelde puzzel", stelt hij. "Op dit moment in het proces liggen nog alle opties open voor een parkeeroplossing." Later dit jaar wordt duidelijk hoe het Nicolaas Beetsplein eruit moet komen te zien.
Meer woningen, minder winkel
Het huidige parkeerbeleid stamt uit 2011 en is volgens de gemeente sowieso toe aan een nieuwe versie vanwege veranderingen in de stad. Hoogeveen is van plan om 1.200 extra woningen in het centrum- en stationsgebied te realiseren. Het aantal winkels in het centrum is de laatste jaren afgenomen.
De veranderingen zorgen voor andere behoeften: iemand die in het centrum woont, wil een parkeerplek dicht bij de voordeur, terwijl een bezoeker die komt shoppen het liefst goedkoop dicht bij de Hoofdstraat parkeert.
Betere spreiding
Het adviesbureau bracht de knelpunten in kaart: waar is het (op zaterdagmiddag) het drukst. Met de komst van nieuwe woningen neemt de vraag naar parkeerplekken verder toe. Idealiter zorgen projectontwikkelaars ervoor dat de nieuwe woningen eigen parkeerplaatsen hebben, maar in de praktijk lukt dit vaak niet. De druk op de al drukke openbare parkeerplekken zal daardoor verder toenemen en sommige parkeerplaatsen zullen overvol raken.
In ieder scenario is een betere spreiding over de verschillende parkeerlocaties wenselijk. Door de parkeergarage en rustige parkeerterreinen aantrekkelijker en beter vindbaar te maken, kan de parkeerdruk gespreid worden.
Bron: rtvdrenthe.nl