Nieuwsbericht

Eerste gemeente live met Parkeren Plus app

Profielfoto van Kennisplatform CROW
8 augustus 2024 | 3 minuten lezen

De gemeente Alphen aan den Rijn is als eerste gemeente live met de Parkeren Plus app van SHPV. De app is een digitale versie van een papieren GPK en is met name handig om te parkeren op een algemene betaald parkeren plek.

Op 6 augustus ging de Parkeren Plus app live. De gemeente Alphen aan den Rijn beet het spits af. Wethouder Noordermeer en wethouder Breeuwsma vierden dit moment met de SHPV, leden van de klankbordgroep, RDW en Sogeti. Met zijn allen bereikten ze dit mooie resultaat. De app is nog niet af: SHPV heeft nog veel wensen en kijkt al verder naar veel meer mogelijkheden. Maar het is al een mooi product: een landelijke app waarmee GPK-houders hun kenteken aan hun kaart kunnen koppelen. Handig, want een scanauto kan zo bijvoorbeeld herkennen dat bij een kenteken een GPK hoort en dat voorkomt een (onterechte) boete. En zo zijn er meer voordelen.

Meer voordelen

Elke gemeente heeft eigen parkeerregels. In de app is te zien wat de lokale regels zijn, wat veel meer duidelijkheid geeft. Zo weet je waar je kunt parkeren, of er een maximum zit aan de parkeerduur enzovoort.
Een ander voordeel is dat de kaart landelijk is, dus als je (eenmalig) je kenteken en je kaart hebt gekoppeld, geldt dit in alle gemeenten die meedoen met de app. Dus je hoeft niet in elke gemeente afzonderlijk een vergunning aan te vragen.
Een ander (klein) voordeel: je kunt de GPK niet meer kwijtraken of vergeten mee te nemen en hij kan niet meer worden gestolen.

Drie kentekens

De app heeft drie varianten: voor een bestuurderskaart, voor een passagierskaart en voor een combinatie. Voor een bestuurder met een GPK is het makkelijk: meestal rijdt hij telkens in dezelfde auto en hij kan dan makkelijk zijn kenteken aan de kaart koppelen. Dat is eenmalig en die koppeling blijft tot je hem zelf wijzigt. Een bestuurder hoeft dus niet van te voren te melden dat hij ergens wil parkeren en hoeft dus geen vergunning meer aan te vragen.
Voor een passagier met een GPK of een combinatie is het natuurlijk anders: dan rijd je niet altijd in dezelfde auto. Je kunt dan drie voorkeurskentekens aan je kaart koppelen. Uit ervaring met een dergelijk systeem in Amsterdam en Utrecht is gebleken dat dat aantal meestal genoeg is. Als je parkeert, kun je uit die drie kentekens kiezen. Ga je met een andere auto mee (een vierde kenteken), dan moet je dat drie dagen van tevoren doorgeven. Dat klinkt lang, maar dat is om fraude te voorkomen.
Voor alle kaarthouders geldt: als ergens een maximumparkeerduur is, kan hij via de app doorgeven op welke tijd hij zijn auto daar parkeert. Een digitale parkeerschijf dus.

Niet digitaal vaardig

Niet iedereen is even handig met apps. Daarom is er op verschillende plekken hulp te krijgen. Alle informatie over de Parkeren Plus app staat op www.parkerenplus.nl. Naast deze informatie voor zowel gebruikers als gemeenten, is er ook een Centraal Loket Parkeren Plus. Dit callcenter, dat 24 uur per dag bereikbaar is, is er speciaal voor de minder-digitaal vaardigen of voor allerhande vragen van gebruikers. Ook de IDO’s (Informatiesteunpunten Digitale Overheid) in de landelijke bibliotheken kunnen hulp bieden aan GKP-houders.
Parkeren op een algemene gehandicaptenparkeerplaats is natuurlijk altijd mogelijk en de fysieke GPK blijft daar van toepassing.

Buitenlandse GPK

In ieder geval tot eind september 2024 kunnen buitenlandse kaarthouders nog geen gebruik maken van Parkeren Plus. Ze kunnen wel parkeren op de Algemene Gehandicaptenparkeerplaatsen. Omdat je je DigiD nodig hebt om je aan te melden bij de app, is het voor buitenlanders nog niet mogelijk om gebruik te maken van de app.

Zorgen

Er zijn mensen die zich zorgen maken over het invoeren en gebruiken van de app. Het doorgeven van een ander/extra kenteken duur drie dagen en dat is niet flexibel. En wat doe je als bestuurder als je auto bij de garage is en je een leen-/huurauto hebt, gaat het goed als je een leaseauto hebt, wat als… De tijd zal het leren, en als er echt een probleem is, zoekt SHPV naar een oplossing. Bij zo’n groot project zijn er altijd kinderziektes en ‘wat-als’-vragen. Maar je moet ergens beginnen, gewoon starten als het goed is en dan voorkomende problemen oplossen. Het alternatief van langer wachten was geen optie: dan zouden gemeenten zelf iets ontwikkelen en heeft elke gemeente weer iets anders. Nu is er een landelijke app, en die biedt heel veel voordelen. Hoe meer gemeenten meedoen, hoe meer mensen de app gebruiken en hoe beter de app wordt. SHPV heeft veel wensen om nog aan de app toe te voegen. Maar eerst beginnen met het huidige product.

Feedback

Op de app zit ook een feedback-knop. SHPV hoopt dat mensen daar gebruik van maken om opmerkingen en verbeterpunten door te geven. Over een tijdje is er een evaluatie van het gebruik van de app waarin de ervaringen van de deelnemende gemeenten en de opmerkingen die de gebruikers via de feedback-knop geven, worden gebundeld.

Zie ook het artikel ‘Lancering Parkeren Plus-app’.

Zie voor meer informatie over de Parkeren Plus app: www.parkerenplus.nl.

Bron: shpv.nl