Nieuwsbericht

Parkeerkencijfers geactualiseerd

Profielfoto van Kennisplatform CROW
13 augustus 2024 | 3 minuten lezen

De parkeerkencijfers zijn geactualiseerd. Digitaal zijn ze al beschikbaar, binnenkort ook op papier. In de herziening is nieuwe informatie verwerkt over de parkeerkencijfers voor wonen, het aantal laadpunten, het aandeel bezoekers en dubbelgebruik van parkeerruimte.

Veel gemeenten baseren hun parkeernormen op de parkeerkencijfers en de kencijfers verkeersgeneratie. Ruimte wordt steeds schaarser en mensen kunnen dus niet overal hun auto parkeren. Parkeerplaatsen verdwijnen ten gunste van bijvoorbeeld groen, woningen of speelplekken. Deelauto’s komen steeds vaker voor, waardoor minder parkeerplaatsen nodig zijn. Elektrische voertuigen vereisen laadpunten, maar nog steeds parkeerruimte. Deze trends en ontwikkelingen zijn verwerkt in de Parkeerkencijfers 2024.
Met het verschijnen van deze publicatie, zijn ook de parkeerkencijfers en de kencijfers verkeersgeneratie in de ASVV geactualiseerd.

Parkeerkencijfers en kencijfers verkeersgeneratie

De parkeerkencijfers en de kencijfers verkeersgeneratie zijn aan elkaar gerelateerd. Het aantal voertuigen dat ergens naartoe gaat en aankomt, bepaalt de parkeerbehoefte. Bij het ontwikkelen van ruimtelijke plannen is het dus belangrijk om te weten hoeveel en welk verkeer dat plan genereert. Op basis daarvan is de parkeerbehoefte te baseren. Die is natuurlijk ook afhankelijk van de bereikbaarheid van de locatie, de mobiliteitskenmerken van de gebruikers en het gemeentelijk beleid. De publicatie gaat in op parkeerkencijfers en kencijfers verkeersgeneratie voor ongeveer honderd bestemmingen en voorzieningen. Deze zijn onderverdeeld in de groepen wonen; werken; winkelen en boodschappen; sport, cultuur en ontspanning; horeca en (verblijfs)recreatie; gezondheidszorg en (sociale) voorzieningen; en onderwijs.
De publicatie bevat ook aanvullende informatie over onder andere de status van de kencijfers en enkele specifieke onderwerpen zoals de parkeerbalans en het gehandicaptenparkeren. Gemeenten die elektrisch rijden willen stimuleren, kunnen invloed uitoefenen met het aantal en de plaats van openbare laadpunten.

Ontwikkelingen

De ‘Parkeerkencijfers 2024’ vervangt de publicatie ‘Toekomstbestendig parkeren’ uit 2018. De afgelopen zes jaar hebben de ontwikkelingen zeker niet stilgestaan. Het gaat om ontwikkelingen als:

  • een tendens van autobezit naar autogebruik (autodelen);
  • het gebruik van meerdere vervoermiddelen voor een reis (ketenverplaatsing; bijvoorbeeld met achtereenvolgens een eigen fiets, openbaar vervoer en een ov-fiets);
  • betere parkeerverwijssystemen, met name in navigatiesystemen, waardoor parkeerplaatsen en parkeergarages beter worden benut;
  • toename van het aantal elektrische voertuigen en daarmee groeit de vraag naar oplaadpunten in de openbare ruimte.

Deze ontwikkelingen zijn meegenomen in de herijking van de kencijfers. De publicatie bevat dus geactualiseerde parkeerkencijfers, nieuwe informatie over de verwachte benodigde hoeveelheid laadpunten (op basis van de verkoopcijfers van elektrische voertuigen en de hiervoor opgestelde beleidsdoelen), nieuwe informatie over het aandeel bezoekers bij de diverse voorzieningen en nieuwe aanwezigheidspercentages voor dubbelgebruik van parkeerruimte. De handreikingen hoe met de parkeernormen kan worden gewerkt, zijn uitgebreid en geactualiseerd.

Van parkeerkencijfer naar parkeernorm

Veel gemeenten worstelen met de omzetting van parkeerkencijfers naar parkeernormen. In de publicatie staat informatie om van parkeerkencijfers lokaal geldende parkeernormen te maken. Een gemeente kan het parkeerbeleid naar eigen inzicht en op basis van lokale beleidsdoelen en de verschillende invloeden zoals geografische en bereikbaarheidskenmerken, vormgeven en sturen met het beschikbare aantal parkeerplaatsen. Met parkeernormen vertaalt zij haar beleid naar eenvoudig en eenduidig toetsbare criteria. Daarmee kunnen verkeersprofessionals en vergunningverleners beoordelen of in een ruimtelijk plan de parkeereisen en -effecten voldoende zijn meegenomen. De gemeente heeft bij het opstellen van de parkeernormen alle ruimte om rekening te houden met lokale omstandigheden, te verwachten trends en ontwikkelingen, en wensen die volgen uit verschillende beleidsvelden. Zo kan bijvoorbeeld een gebied autoluw worden gemaakt, terwijl in een ander gebied juist veel parkeergelegenheid kan komen.

Doelgroep

De publicatie is bedoeld voor iedereen die behoefte heeft aan globale informatie over de hoeveelheid te verwachten verkeer en het benodigde aantal parkeerplaatsen bij nieuwe ruimtelijke ontwikkelingen. Bijvoorbeeld omdat hij betrokken is bij het opstellen van lokaal parkeerbeleid en parkeernormen, bij het opstellen van verkeers- en vervoersbeleid, of bij het opstellen en uitvoeren van ruimtelijke plannen. Daarnaast kan de informatie bruikbaar zijn in bestaande situaties om een beter beeld te krijgen van de verkeersbelasting op het wegennet of om de benodigde hoeveelheid parkeerplaatsen in een gebied te bepalen aan de hand van de parkeerbalans.

Webinar

Op 10 juli was er een webinar over de actualisatie van de parkeerkencijfers. Klik hier voor de opnames van de bijeenkomst.
19 september is een herhaling van dit webinar. Aanmelden kan hier.

Bestel de publicatie op de website.