Nieuwsbericht

Den Haag wil betaald parkeren in bijna hele stad

Profielfoto van Kennisplatform CROW
13 september 2024 | 3 minuten lezen

Het college van burgemeester en wethouders (B&W) in Den Haag wil ruimte maken op straat en stelt daarom voor om betaald parkeren in de hele stad in te voeren. Als het raadsvoorstel wordt aangenomen, krijgen bewoners ook geen vergunning meer voor een derde auto per huishouden. Met het voorstel schrapt het gemeentebestuur de voorwaarde dat er draagvlak moet zijn om betaald parkeren in te voeren.

In 2030 betaald parkeren in bijna heel Den Haag

Wethouder Arjen Kapteijns (Groenlinks, Mobiliteit) wil veel aanpassen aan de parkeerstrategie in Den Haag. De komende jaren gaat de stad verder met het invoeren van het betaald parkeren in nagenoeg iedere wijk en wil de wethouder stoppen met het uitgeven van een derde vergunning op één adres.
'Dat we in bijna de hele stad betaald gaan parkeren, was twee collegeperiodes al afgesproken. Nu gaan we dat voor het eerst netjes op papier vastleggen', legt wethouder Kapteijns uit. In 2030 moet betaald parkeren in bijna alle Haagse wijken gaan gelden. In oktober wordt betaald parkeren ingevoerd in delen van de Architectenbuurt en Moerwijk. Als alles volgens plan verloopt, gebeurt dit ook in de gebieden Morgenstond, Erasmusveld-Midden, Binckhorst, Zichtenburg, Kerketuinen en Dekkershoek. Het jaar erop zijn Loosduinen, Mariahoeve, Marlot, Bouwlust en Vrederust aan de beurt.
Bij het bepalen van de volgorde van invoering kijkt het college naar nieuwbouwontwikkelingen en de parkeerdruk in de wijken. Ook weegt het gemeentebestuur mee of een invoering een negatief effect zal hebben op naastgelegen wijken. Volgens de wethouder is het verder aan banden leggen van parkeren nodig, 'omdat de stad steeds drukker wordt'. 'Er komen de komende jaren 100.000 mensen bij, we moeten de stad leefbaar en bereikbaar houden. De ruimte die je hebt, moet je dus reguleren.'

Betaald parkeren ligt politiek gevoelig

Het verder uitrollen van betaald parkeren in de stad is overigens iets wat politiek gevoelig ligt. 'Er is geen draagvlak voor', zei fractievoorzitter Richard de Mos eerder al. 'Terwijl het college zelf heeft gesteld dat er maatschappelijk draagvlak moet zijn bij de uitbreiding van betaald parkeren.' Van dat laatste wil het college nu in elk geval afstappen. 'We hebben nu geformaliseerd dat draagvlak niet meer een voorwaarde is om betaald parkeren in te voeren', vertelt wethouder Kapteijns daarover. Wel wil de wethouder bewoners vroeg meenemen in de communicatie.

In beleid vastleggen

'Dat komt ook omdat we gewoon zien dat het waterbedeffect ervoor zorgt dat wanneer je het invoert, je in de volgende wijk weer overlast krijg. Dan pas ontstaat er draagvlak en kun je verder', gaat de wethouder verder. 'Kortom, je moet overlast creëren, daarna komt pas de vraag om betaald parkeren in te voeren. Daar willen we gewoon vanaf: we gaan nu in beleid vastleggen dat we het in bijna de hele stad doen.'

Minder vergunningen

Het verder uitrollen van betaald parkeren in de stad is niet de enige aanpassing aan de parkeerstrategie. De komende jaren wil de wethouder - na de komst van een nieuw vergunningensysteem - ook verder met minder parkeervergunningen uitgeven.
Dat nieuwe parkeervergunningensysteem had overigens al in de lucht moeten zijn. Maar de invoering daarvan is uitgesteld. Er was meer tijd nodig om te testen. Als dat systeem er is, moet iedereen in de stad een nieuwe parkeervergunning aanvragen. 'Vanaf dat moment kunnen we weer met een volledig geactualiseerd bestand gaan werken', legt Kapteijns daarover uit. Dat nieuwe systeem moet het aan banden leggen verder helpen. 'We willen stoppen met de mogelijkheid om een derde vergunning op één adres aan te vragen, we zijn de laatste grote stad waar dit nog kan.'

Maximum aantal vergunningen

Later wil de wethouder ook onderzoek doen naar een maximumaantal parkeervergunningen per wijk. 'Dan kunnen we vergunningen uitgeven op basis van de beschikbare parkeerplekken. Je wil namelijk voorkomen dat je te veel vergunningen uitgeeft, maar dat kan alleen als we dat nieuwe vergunningensysteem werkend hebben. Dus dit zal later pas aan de orde komen', zegt de wethouder.

Twintig regimes

Verder wil het college dat de venstertijden van het betaald parkeren vaker hetzelfde zijn. Nu heersen er in de stad wel twintig verschillende ‘regimes’, schrijft het college. In de toekomst wordt bij een nieuwe invoering in principe gekozen voor een regeling van maandag tot en met zondag van 18.00 tot 00.00 uur, “tenzij er door bijzondere omstandigheden een ander aanvangstijdstip nodig is of uit de consultatie van de buurt nieuwe inzichten naar voren komen”.
In het kader van ruimtebesparing overweegt het college nog een aantal andere maatregelen. Zo lobbyt het college er bij de landelijke overheid voor de mogelijkheid om eigenaren van grotere auto’s meer te laten betalen in de toekomst. In Parijs is dat bijvoorbeeld al mogelijk, zo benoemt het college. Verder onderzoekt het gemeentebestuur de optie om motoren ook te laten betalen voor het parkeren. Dat is nu nog overal gratis. Ook overweegt het college om de mobiliteitskosten van armere gezinnen te gaan vergoeden, in navolging van de pilot met gratis ov voor kinderen, die dit najaar start.

Zie ook het eerdere artikel hierover: Genoeg handtekeningen voor referendum uitbreiding betaald parkeren in Den Haag

Bron: omroepwest.nl en mobiliteit.nl