Nieuwsbericht

Oplossing tekort parkeerplaatsen vrachtwagens lastig

Profielfoto van Kennisplatform CROW
9 oktober 2024 | 2 minuten lezen

Het enorme tekort aan parkeerplaatsen voor vrachtwagens zorgt voor gevaar op de weg, zeker als chauffeurs besluiten om ‘dan maar op de vluchtstrook’ stil te gaan staan. De zoektocht naar ‘waar dan wel’ blijkt niet zo simpel. Een rondgang van de Stentor langs transportbedrijven en chauffeurs in deze regio maakt dat duidelijk.

Nijpend tekort

Het tekort aan parkeerplaatsen voor vrachtwagens wordt steeds nijpender. Nu zijn er zo’n 4000 plekken te weinig, als de economische groei zo doorzet, verwacht Transport en Logistiek Nederland (TLN) dat het tekort de komende jaren met duizenden plaatsen groeit. Dat is niet alleen vervelend voor de chauffeurs zelf, blijkt ook in deze regio.
Vrachtwagens staan stil op de oprit naar een afslag van een parkeerplaats aan de A1. Half op de vluchtstrook. Knipperlicht aan, om andere weggebruikers te waarschuwen. ,,Ze doen dit zelf ook niet graag”, zegt Lars Walder van TLN. ,,Maar als je je aan de rij- en rusttijden wilt houden, dan gebeurt dit soort dingen.”

Geschikte ruimte vinden is lastig

De overheid zoekt wel naar ruimte voor nieuwe plekken of bestaande parkeerplaatsen die geschikt gemaakt kunnen worden voor trucks, maar dat blijkt lastig.
Bij wegrestaurant Mendel in Beekbergen staan de vrachtwagens al jaren half in de berm. Tot onvrede van een deel van de buurt. Gemeente en provincie maakten daar juist extra parkeerplaatsen voor trucks, maar blijkt dat dit in strijd is met het bestemmingsplan. Omwonenden willen nu dat het parkeerverbod gehandhaafd wordt. En dat gaat binnenkort gebeuren.
|Zo lijken opnieuw parkeerplaatsen te verdwijnen. Elders in Gelderland (in Duiven) zou een parking voor trucks - compleet met douches - verrijzen, maar dat plan gaat niet door. TLN stelt vast dat het aantal parkeerplaatsen afneemt, terwijl het aantal vrachtwagens toeneemt. Nu zijn er zo’n 4000 plekken te weinig. TLN verwacht in 2040 een tekort van 7000. Wie deze zomer vanaf de vakantiebestemming door Duitsland naar huis reed, zal daar volop volle parkeerplaatsen hebben gezien.

Verkeersonveilige situaties

“Als chauffeurs worden gedwongen al op de oprit stil te staan, is het ook voor de verkeersveiligheid heel slecht. Daar komt bij dat je wilt dat je lading veilig is en dat is niet het geval als je niet op de parkeerplaats kan staan”, constateert TLN.
Ook het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat maakt zich zorgen. ,,Als vrachtwagenchauffeurs parkeren op locaties waar dat niet mag, zoals de vluchtstrook, levert dit verkeersonveilige situaties op. In Nederland is het niet toegestaan te parkeren op de vluchtstrook. Die mag alleen gebruikt worden in geval van nood”, stelt woordvoerder Sarah van Amerongen.
Gert Wezenberg van het gelijknamige transportbedrijf uit IJsselmuiden kent de parkeerproblemen. ,,Er is een groot tekort.” Zijn chauffeurs kunnen in Nederland bij de eigen locatie parkeren en overnachten, maar in Duitsland stuiten ze wel op files voor de parkeerplaats.
Wezenberg merkt dat vooral zogenoemde verladers, die goederen op locatie afleveren, plekken innemen omdat ze niet op eigen terrein kunnen parkeren. “Je moet verladers eigenlijk verplichten tot eigen mogelijkheden om te parkeren”, zegt hij. Veel kunnen zijn chauffeurs niet doen: “Net zo lang zoeken tot je er een plekje vindt.”

Hoge grondprijs

Ook de overheid komt in actie. “Maar dat schiet nog niet erg op”, zegt Walder van TLN. Dat kan onder meer komen omdat verschillende wegen in handen zijn van verschillende overheden: gemeenten, provincies en Rijkswaterstaat.
Het ministerie erkent die moeilijkheden. Van Amerongen: “Het blijkt moeilijk meer plekken te realiseren. Dit komt onder meer door de hoge grondprijs en gebrek aan bestuurlijk draagvlak bij sommige gemeenten. We zien dat dit enkele plekken wel lukt, denk aan truckparking Venlo en Rotterdam. Er is geen eenvoudige oplossing. Daarom kijken we zowel naar nieuwe terreinen voor beveiligde parkings als naar bestaande plekken, zoals bedrijventerreinen en verzorgingsplaatsen.”
Die verzorgingsplaatsen zijn huidige parkeerplekken voor met name auto’s, die verbeterd moeten worden. Zodat chauffeurs bijvoorbeeld kunnen douchen.

Bron: gelderlander.nl