Bezoek kan voorlopig nog niet zelf betalen voor parkeren met korting in Utrecht
In Utrecht kon vroeger je bezoek gewoon zelf betalen voor het parkeren met korting. Toen de nieuwe parkeerapp verscheen verdween deze mogelijkheid. Na fel protest is de gemeente al een tijdje bezig om dit weer mogelijk te maken, maar het blijkt toch ingewikkeld. Voorlopig moeten Utrechters toch echt de parkeerkosten blijven voorschieten.
Nieuwe parkeerapp
Utrecht heeft sinds 1 november vorig jaar een nieuwe parkeerapp. Toen het nieuws bekend werd was er al veel kritiek en dit werd erger na de invoering van het systeem. Een van de kritiekpunten ging over de functie ‘bewonerskorting’. Met deze korting betaalt men maar 50 procent van de normale kosten.
Voorheen konden bewoners de kortingscode gewoon doorsturen naar bezoek, zodat zij die code konden gebruiken bij de parkeerautomaat en dus zelf betaalden. Dat kan met de nieuwe parkeerapp niet meer. Bewoners moeten de parkeerkosten – met korting – voorschieten en daarna bijvoorbeeld een tikkie sturen naar hun bezoek. Minder handig dus, en minder gebruiksvriendelijk voor Utrechters die minder digitaal vaardig zijn. De gemeente zegde toe om deze functionaliteit te gaan verbeteren.
Prototype
Alleen dat blijkt dus toch een stuk lastiger dan gehoopt. De gemeente laat weten: “De afgelopen periode hebben we, zoals toegezegd, de functionaliteit als prototype ontwikkeld. Het ontwikkelen legt veel beslag op de ambtelijke organisatie en de softwareleverancier, zowel qua capaciteit als tijd.”
Het prototype is wel klaar, maar na een proef met een groep mensen bleek deze nog niet gebruiksvriendelijk genoeg. Daarom gaat het prototype eerst verder ontwikkeld worden. Volgend jaar moet meer bekend worden over de technische haalbaarheid.
Bron: duic.nl