Delft: oplossing voor autoluwe binnenstad
en bewoners van de Delftse binnenstad kunnen echter opgelucht ademhalen. Bewoners kunnen toch tijdelijk in de binnenstad parkeren door aanpassingen aan de plannen. 'Dit voorstel laat zien dat je met polderen toch een stap naar het midden kan zetten.'
Een groot deel van de Delftse binnenstad is al autoluw, maar het stadbestuur wilde verder met andere delen van het centrum. Tegen het zere been van sommige bewoners en de ondernemers.
De bewoners, waaronder ook veel ouderen, hebben daarom net als de ondernemers een aantal randvoorwaarden gesteld aan verdere uitbreiding van het autoluwe centrum. Zij spraken daarom eerder ook al in om raadsleden op andere gedachten te zetten.
Mooi plan, onvoldoende plekken
'Een autoluw centrum is op zich hartstikke mooi', zegt ondernemer Arjan Steendam. 'Maar er moeten wel voldoende parkeerplekken in de parkeergarages voor bezoekers van buiten de stad overblijven.Wij hebben plekken geteld en we zijn bang dat het er niet genoeg zijn op drukke dagen. Dat zou bij winkeliers en horeca tot omzetverlies kunnen leiden als automobilisten te lang naar een plek moeten zoeken.'
Voor bewoners van het gebied is het juist belangrijk dat er voldoende parkeergelegenheid op loopafstand van hun huis is. En ook daar zijn twijfels over, want het idee was dat zij niet in de stad, maar in de Phoenixgarage zouden parkeren.
'De gemeente vindt het acceptabel dat oudere mensen achthonderd meter moeten lopen naar hun auto', zegt woordvoerder Rob Stikkelman namens de buurtbewoners. 'En de nationale norm daarvoor is tweehonderd meter. Ik vind dat heel vreemd.'
Buurtbewoners en winkeliers stellen daarom gezamenlijk voor om het zuidelijk deel van het centrum in drie fases autoluw te maken. In het voorstel gaan niet alle auto's tegelijk van straat, maar in clusters van drie, in plaats van de twee fases die de gemeente in gedachten heeft. Voordeel daarvan is volgens de indieners dat de parkeergarages dat beter aankunnen en dat er minder zoekverkeer ontstaat.
Raadsleden van Delft zijn ondertussen op zoek: hoe kunnen ze gehoor geven aan de kritiek uit de stad en ondertussen de pijn voor de ondernemers verzachten?
Oplossing: aantal straten langer voor auto’s open
Raadslid Gerrit-Jan Valk (CDA) kwam met een voorstel: 'Het college van burgemeester en wethouders kan niet alle plannen voor de Rode Loper, het ombouwen van de straten die autoluw worden en het vergroenen van de Gasthuisplaats tegelijk uitvoeren. En als je bij een bepaalde straat toch niet heel snel gaat beginnen met ombouw, dan zou die straat wellicht een aantal jaren langer voor auto's open kunnen blijven.'
Met andere partijen diende hij een motie in. Het plan? De Oude Delft blijft langer open voor auto's, zonder dat de verdere plannen van het college om de rest autoluw te maken in gevaar komen.
'Dat betekent voor de bewoners aan de Oude Delft waarschijnlijk een paar jaar uitstel totdat de straat autoluw wordt', zegt Valk. Een plan dat werd toegejuicht door een ruime meerderheid van de raadsleden.
Parkeergarage langer open
Bovendien zette dat plan de deur ook open om de parkeergarage langer open te houden voor winkelend publiek, de gekoesterde wens van ondernemers. 'Als we de Oude Delft openhouden, zorgt dat voor zeventig plekken die leeg blijven in de Phoenixgarage', poneerde Valk.
Het denkwerk kon op waardering rekenen van parkeerwethouder Van Vliet: 'De manier waarop de oplossing is vormgegeven is goed mogelijk. Dit zouden we zo kunnen uitvoeren We zouden later aan de slag kunnen op de Oude Delft.'
Volgens de wethouder zorgt het uitstellen van het autoluw maken van de Oude Delft ook niet voor vertraging bij de andere plannen van het college. Het vergroenen van de stad, kan door zoals gepland.
Toekomstplan
De motie om het autoluw maken van de Oude Delft op een later moment uit te voeren kreeg een ruime meerderheid. En ook het amendement om de Phoenixgarage tot het moment dat de Oude Delft niet autoluw is open te houden voor publiek, werd unaniem aangenomen. Kortom, de bewoners kunnen voorlopig 'gewoon' blijven parkeren op hun parkeerplek.
Ook wordt er in de toekomst nog gekeken naar een Park&Ride-locatie op de TU Delft. Het winkelpubliek zou op het universiteitsterrein kunnen parkeren, om vervolgens het openbaar vervoer naar de stad te pakken. Daarover moet het college in gesprek met de TU Delft.
Zie ook het eerder verschenen artikel op deze site:
Delft: minder plek in parkeergarage voor omwonenden, bezoekers binnenstad krijgen voorrang
Bron: omroepwest.nl