Parkeeronderzoek Emmeloord: Genoeg parkeerplekken, maar uitbreiding blauwe zone is wel nodig
Breid de blauwe zones in het centrum van Emmeloord uit, daag langparkeerders uit om buiten het kernwinkelgebied te parkeren en verleid inwoners om meer met de fiets te gaan. Dat zijn de belangrijkste aanbevelingen in een parkeeronderzoek dat de gemeente Noordoostpolder heeft laten uitvoeren. Uit het onderzoek blijkt dat er voldoende parkeerplekken in Emmeloord-centrum zijn maar dat er beter op kan worden gestuurd.
Een onderzoeksbureau telde afgelopen winter op dertig verschillende momenten de bezetting van de parkeerplekken in het centrum van de stad. Dat gebeurde met een scanauto. De winter werd gekozen als onderzoeksperiode, omdat dan de meeste autobewegingen zijn, stelt het onderzoeksbureau.
Parkeerdruk op Paardenmarkt en Harmen Visserplein is hoog
In het onderzoek werden de parkeerplaatsen van het Harmen Visserplein tot het Smedingplein bestudeerd. Ook werd het Cornelis Dirkszplein, net buiten het centrum bij de H.Michaëlkerk, meegenomen.
De bezetting in dit gebied ligt op werkdagen rond de 70 tot 80 procent, op zaterdag loopt tot op tot 85 procent. Dit blijft onder de maximale parkeernorm van 90 procent wat als problematische grens wordt gezien. Conclusie: er zijn voldoende parkeerplekken.
Toch gaat het niet goed met de doorstroming van de parkeerders in het centrum, zeggen de onderzoekers. Ze zien dat de parkeerterreinen in de omgeving van winkelstraat Lange Nering op zaterdag erg vol staan. Dan loopt de bezetting op tot zo'n 90 procent.
De Paardenmarkt - een parkeerterrein bij supermarkten Jumbo en Aldi - valt zowel op zaterdag als doordeweekse dagen op. Op zaterdag ligt de bezetting langdurig boven de 90 procent, doordeweeks kan dit oplopen tot 95 procent. De onderzoekers zien op werkdagen vooral langparkeerders op de Paardenmarkt, op zaterdag zijn het kortparkeerders.
Buiten het kernwinkelgebied is de bezetting op het Harmen Visserplein te hoog. Die kan zelfs oplopen tot 100 procent. De onderzoekers wijzen op het gemeentehuis aan het plein: het personeel parkeert bij het werk. In het weekend is er juist voldoende plek.
Spreid de auto's over de parkeerterreinen
Sommige parkeerterreinen staan te vol, op andere plekken is er lucht, concluderen de onderzoekers. Daarom is hun advies om parkeerders beter over het centrum te spreiden.
Zo zouden er meer blauwe zones kunnen komen in het kernwinkelgebied. Het is een eenvoudige maatregel en inwoners van Noordoostpolder zijn er bekend mee, wordt gezegd.
Dit betekent dat automobilisten maximaal twee uur kunnen parkeren. Zo'n zone is er nu bijvoorbeeld nog niet op de Paardenmarkt.
Kortparkeerders kunnen dan bij de voorzieningen parkeren, langparkeerders kunnen terecht op De Deel en het Harmen Visserplein. Ook wordt gewezen op het Veerplein en het parkeerterrein bij de voetbalclubs en mbo-school Firda aan de Espelerlaan.
Emmeloorders kunnen meer met fiets
Omdat ruim de helft van de getelde automobilisten uit Emmeloord komt, kunnen zij ook worden verleid om meer met de fiets naar het centrum te gaan.
Dan moeten de fietsroutes naar het centrum wel worden verbeterd, zoals op de Noordzijde gebeurt, en zijn meer fietsenstallingen nodig. Op die manier kan de parkeerdruk ook afnemen, stelt het onderzoeksbureau.
Effect van betaald parkeren is de vraag
Nu kun je gratis in Emmeloord parkeren en wat de onderzoekers betreft blijft dat zo in de toekomst. Volgens hen leidt betaald parkeren mogelijk tot minder autogebruik, maar is het werkelijke effect lastig in te schatten.
Ook heb je dan handhaving nodig en bestaat de kans dat er geparkeerd wordt in omliggende wijken wat overlast voor bewoners van die buurten kan betekenen, zeggen ze. Daarnaast is gratis parkeren een concurrerend element van Emmeloord, concluderen de onderzoekers.
Komst Aldi verandert de uitkomst niet
De komst van supermarkt Aldi, van de Zuiderkade naar de Lange Nering, is niet in het onderzoek meegenomen. De supermarkt zit sinds midden juli in het centrum en het was de vraag wat dat betekent voor het aantal beschikbare parkeerplekken.
De gemeente laat weten dat de komst van de supermarkt wordt meegenomen in het uiteindelijke parkeerbeleid, in een percentage voor nieuwe ontwikkelingen. Dit zorgt er niet voor dat de uitkomst van het parkeeronderzoek dat is gehouden verandert, stelt een gemeentewoordvoerder.
Vorig jaar liet de winkeliersvereniging al weten te verwachten dat er voldoende parkeerplekken zijn, ook al klagen ondernemers en hun klanten hierover.
Bron: omroepflevoland.nl