Nieuwsbericht

Zeeuwse gemeenten willen auto's weren

Profielfoto van Kennisplatform CROW
11 december 2024 | 1 minuut lezen

Als het aan wethouder Joost de Goffau ligt, moeten de bezoekers van het centrum van Goes over een jaar een stukje verder lopen. Want de binnenstad moet aantrekkelijker worden voor fietsers en voetgangers. Auto's en scooters moeten voortaan wegblijven.

"Goes kent de unieke situatie dat je letterlijk nog met je auto tot op de Grote Markt mag komen. Als je naar vergelijkbare steden kijkt, is dat eigenlijk niet meer van deze tijd", vindt de wethouder. De historische binnenstad moet dus autoluw worden. Bij alle toegangswegen komen kentekencamera's te hangen. Voor leveranciers van ondernemers in de binnenstad worden de straten binnen bepaalde tijdvakken opengesteld.

Nieuwe parkeerplekken

Ook voor bewoners van de binnenstad gelden een aantal uitzonderingen. Maar het gros van het gemotoriseerde verkeer wordt geweerd. "Laten we wel wezen, toen het stadscentrum van Goes werd gebouwd honderden jaren geleden, waren er ook nog geen auto's en daar is het dus niet op gebouwd", zegt De Goffau.
Binnen het autoluwe gebied liggen ook een aantal parkeerterreinen. Die worden pas in een tweede fase aangepast, zodat de gemeente de tijd heeft om nieuwe parkeerplaatsen buiten het centrum te realiseren. "Want of dat nou een parkeergarage wordt of een hub waar je je auto kan parkeren, dat zijn best ingrijpende dingen."
Zes van de dertien Zeeuwse gemeenten zijn in meer of mindere mate bezig met autoluwe binnensteden of dorpskernen. In de meeste steden zijn de winkelstraten al lang niet meer toegankelijk voor auto's, maar toch kunnen auto’s nog vrij ver in de stadscentra komen. Naast Goes onderzoeken ook Middelburg, Vlissingen, Veere, Terneuzen en Schouwen-Duiveland wat de mogelijkheden zijn. Soms wordt gekeken naar een groot autoluw gebied, zoals in Middelburg en Vlissingen. En soms gaat het om een enkele hoofdstraat, zoals in Burgh-Haamstede of Axel.

Een gevoelig dossier

De overige gemeenten geven aan nu geen plannen te hebben om steden of dorpen autoluw te maken. Het is ook lang niet makkelijk om zo'n plan door te voeren, geeft De Goffau toe. "Een gevoelig dossier", noemt hij het. Want niet iedereen is direct enthousiast over zo'n autoluwe binnenstad. "Je tast toch de bereikbaarheid van ondernemers en bewoners aan", begrijpt hij. "We zeggen toch tegen sommige ondernemers: jij mag niet meer op ieder moment met je auto bij je winkel of restaurant komen. Dat zou ik ook niet leuk vinden."
Er zijn echter ook een hoop positieve reacties op de plannen in Goes.

Bron: omroepzeeland.nl