Amsterdam zet scanauto's niet meer in voor opsporen gestolen auto's
De data die scanauto’s in Amsterdam verzamelen, wordt definitief niet meer gebruikt voor de opsporing van gestolen auto's. De werkwijze leidde tot privacyschendingen en er zijn geen bruikbare alternatieven, laat wethouder Melanie van der Horst (Verkeer) weten.
In 2017 begonnen de gemeente, politie en de RDW met een samenwerking die de bedoeling had om onder meer gestolen geparkeerde auto's te vinden. Egis Parking Services, het bedrijf dat met scanauto's controleert of er betaald is voor parkeren, gaf daarbij alle gescande kentekens door aan de RDW. De RDW kon zien of het om een gestolen auto ging en gaf in dat geval de locatie door aan de politie. Vaak lichtte de politie daarna handhaving in, die de wagen op kosten van de verzekeraar wegsleepte.
Privacybezwaren
Maar in 2020 trok de politie zelf aan de bel over een mogelijk probleem met de privacy. De parkeerdata, in feite persoonsgegevens, werden namelijk voor een ander doel gebruikt dan waarvoor ze oorspronkelijk zijn verzameld. Ook de gemeente en de RDW denken inmiddels dat de samenwerking 'in ieder geval op gespannen voet staat met de AVG.
In 2023 werd al besloten om voorlopig te stoppen met de samenwerking. Inmiddels is er een extern onderzoek gedaan om te zien of er alternatieven mogelijk zijn die geen privacybezwaren opleveren. Dat bleek niet zo te zijn.
"Aan alle alternatieve werkwijzen bleken juridische risico’s of andere bezwaren te kleven", schrijft Van der Horst in een brief aan de gemeenteraad. Samenwerking wordt daarom dus definitief gestopt. "Dat is jammer voor personen en bedrijven die slachtoffer zijn van autodiefstal", stelt de wethouder. Ze schrijft dat de gemeente, politie en de RDW eigenlijk de samenwerking hadden willen uitbreiden.
Door de samenwerking konden er in 2021 en 2022 in totaal zo'n 90 gestolen auto's door handhaving in beslag genomen worden. De politie heeft daarnaast ook zelf nog enkele gestolen auto's van straat gehaald.
Bron: nhnieuws.nl