Amersfoort voert betaald parkeren in
Tussen 1 oktober 2025 en eind 2027 voert de gemeente Amersfoort in grote delen van de stad betaald parkeren en parkeervergunningen in. Ruim een jaar na het voorstel om betaald parkeren in de stad uit te breiden, heeft de gemeente nu bekendgemaakt hoe dat er in de praktijk uit gaat zien.
Per 1 oktober 2025 wordt het betaald parkeren en parkeervergunningen ingevoerd in en rondom de binnenstad, zoals Kruiskamp en het Vermeerkwartier. Een halfjaar later volgt het Soesterkwartier. Tot 2027 komt daar - in fases - bijna de hele stad bij. In een aantal noordelijke wijken, zoals Vathorst, wordt betaald parkeren niet voor 2035 ingevoerd.
De duidelijkheid over de plannen komt een jaar nadat de gemeenteraad instemde met het nieuwe en bekritiseerde parkeerbeleid. Dat beleid en de onduidelijkheid er omheen zorgden voor veel vragen en leidden zelfs tot een referendum. In de nieuwe plannen staat hoeveel bewoners en bezoekers vanaf 1 oktober 2025 moeten gaan betalen voor het parkeren van de auto.
Tweede en derde vergunning fors duurder
De eerste vergunning gaat in alle wijken dertig euro per jaar kosten. Omdat veel inwoners afhankelijk zijn van een auto, houdt de gemeente de kosten laag. De tweede en derde vergunning worden wel een stuk duurder. Mensen die rondom de binnenstad wonen moeten 300 euro per jaar betalen voor een tweede auto. In zone 4 is dat 150 euro per jaar. In straten waar mensen nu al een parkeervergunning hebben, wordt dat bedrag gelijkgetrokken met die van de eerste vergunning. Mensen met gehandicaptenparkeerplaats kunnen daar gratis gebruik van blijven maken.
Bij winkelcentra in de stad betalen klanten minder voor de eerste twee uur die ze komen parkeren. Ondernemers in de stad maakten zich zorgen dat klanten weg blijven als ze moeten betalen. Door de eerste twee uur goedkoop te houden, wil het stadsbestuur die zorgen wegnemen.
Bezoekers in de stad moeten straks ook overal betalen. De tarieven op straat zijn in lijn met die in de parkeergarages in de stad. Mensen die in Amersfoort op bezoek willen bij vrienden of familie, betalen een gereduceerd bedrag. Zij gaan een kwart van het tarief betalen. Ze betalen maximaal vier uur, ook als ze langer op visite willen. Bewoners kunnen hun bezoek straks via een app aanmelden. De gemeente gaat in de gaten houden of die app goed werkt.
Niet in alle zones hoeven mensen de hele dag te betalen voor het parkeren. In en rondom de binnenstad wel, in de wijken verder van de stad geldt betaald parkeren alleen voor bepaalde delen van de dag.
Minder ruimte voor de auto
De auto moet in Amersfoort minder ruimte krijgen, vindt het stadsbestuur. De (geparkeerde) auto neemt te veel ruimte in. Als daar niks aan wordt gedaan, kan geplande woningbouw niet doorgaan en komen wegen vast te staan. Ook wil de gemeente dat meer parkeerplekken en straten groener worden ingericht.
De plannen zijn onderdeel van een breder mobiliteitsplan van de gemeente, waarin ook voorstellen over parkeernormen en deelvervoer staan. Het gaat niet alleen over de auto. Ook staan er plannen in om te investeren in openbaar vervoer en betere fiets- en wandelpaden. Die investeringen moeten er aan bijdragen dat meer mensen kiezen voor alternatief vervoer, in plaats van de auto.
Zie ook de eerder verschenen artikelen op deze site:
Inwoners Amersfoort zien nog steeds niks in parkeerplannen gemeente
Amersfoort aan de slag met opbrengst participatie over parkeren
Amersfoort gaat samen met inwoners aan de slag met uitwerking nieuwe parkeerbeleid
Amersfoort gaat door met parkeerplannen
Amersfoorts referendum: meerderheid tegen nieuw parkeerbeleid
Bron: rtvutrecht.nl