Nieuwsbericht

Amsterdam wil dat automobilisten in buurgemeenten parkeren

Profielfoto van Kennisplatform CROW
20 januari 2025 | 3 minuten lezen

Met een afname van het aantal P+R-plekken, kijkt het bestuur van Amsterdam over de gemeentegrenzen heen. Op de eigen website voorziet de gemeente daarom in informatie van P+R's buiten de stad. Soms verwelkomen de buren de gratis reclame, maar niet iedereen is enthousiast. "De capaciteit is reeds beperkt."

Met P+R-plekken aan de gemeenteranden wil Amsterdam de autodrukte in de stad verminderen. Maar door woningbouw en werkzaamheden verdwijnen er de komende jaren honderden parkeerplekken.

Alternatieven in de regio

De gemeente Amsterdam draagt op de eigen site enkele alternatieven in de regio aan. Vaak hebben die meer plekken en zijn ze in sommige gevallen nog gratis ook. De site van de gemeente vermeldt ook de reistijd: vanuit Sassenheim zouden bezoekers in 35 minuten op station Amsterdam Centraal staan, vanuit Hoorn is het ongeveer een half uur.
"In onze Hubsvisie hebben we juist opgeschreven dat we het liefst autobezoekers al eerder in hun reis naar de stad willen afvangen op parkeerterreinen in de regio", laat een woordvoerder van verkeerswethouder Melanie van der Horst weten. Hiervoor werkt de gemeenten samen met het Rijk, de NS, provincies en dus ook met gemeenten in de buurt.

Buurgemeenten zijn sceptisch

Niet alle buurgemeenten zijn enthousiast over de gratis Amsterdamse PR. Een woordvoerder van het Haarlemse gemeentebestuur stelt voorop dat het OV een schoner alternatief is dan de auto. Maar: "De parkeerdruk bij P+R in Spaarnwoude is op dit moment hoog en die is vooral bedoeld om de binnenstad van Haarlem te ontlasten."
Een woordvoerder van de verkeerswethouder van Almere benadrukt dat P+R 't Oor niet bedoeld is voor mensen die doorreizen naar Amsterdam. “Het is een belangrijke uitvalsbasis voor bezoekers aan Almere zelf. Dat blijft de belangrijkste functie van het terrein." Almere maakt zich zorgen dat de capaciteit van het parkeerterrein onvoldoende is als het massaal door bezoekers van Amsterdam wordt gebruikt.
Ook de P+R bij station Sassenheim is in de eerste plaats bestemd bewoners van de Duin- en Bollenstreek in Zuid-Holland, schrijft een woordvoerder van de gemeente Teylingen: "In 2019 is er al een onderzoek gedaan naar oneigenlijk gebruik van het P+R Station door vakantiegangers die hun auto daar gratis kunnen parkeren. Door diverse politieke partijen wordt er gesproken over parkeerreguleringen. De parkeercapaciteit is dus reeds beperkt."

Positieve reacties buurgemeenten

Positieve geluiden zijn er ook. "De gemeente Hoorn vindt het positief dat Amsterdam Hoorn noemt. Zo zien mensen dat er alternatieven zijn", mailt een woordvoerder. "Dat leidt weer tot minder files."
Het meest enthousiast is Marja Ruigrok, wethouder Verkeer in Haarlemmermeer en vicevoorzitter van de Vervoerregio Amsterdam, over de gratis reclame. "Uiteindelijk wil je graag dat mensen ver buiten de ring al op een ander vervoermiddel overstappen." Zij breekt daarom een lans voor de metro: ze hoopt dat er haast wordt gemaakt met het doortrekken van de Noord/Zuidlijn naar Schiphol - en nog verder de Haarlemmermeer in. "We zijn druk met het onderzoek naar de mogelijkheden. Maar tot die tijd moet je alternatieven bieden."

MKB-Metropool Amsterdam

MKB-Metropool Amsterdam, de belangenbehartiger van ondernemers, vindt het onbegrijpelijk dat de gemeente het aantal P+R-plekken in de stad vermindert. Vicevoorzitter Guido Frankfurther vindt het afromen van de P+R’s ‘buitengewoon onverstandig’: “In alle beleidsstukken van de gemeente worden de P+R-terreinen als één van de belangrijkste bouwstenen genoemd van het autoluwe beleid in de binnenstad en daarbuiten." Volgens hem zou de gemeente bestaande terreinen juist uit moeten breiden door de hoogte in te gaan. Hij noemt daarbij metrostation Noord en station Sloterdijk, 'waar de parkeerdruk onacceptabel groot is'. Verder pleit hij voor het gebruiken van de parkeergarages op de Zuidas in het weekend, die garages zouden dan 'grotendeels leeg' zijn. Frankfurther erkent wel dat er meer P+R-plekken in omliggende gemeenten nodig zijn. Als die plekken dan goedkoper zijn dan in de stad zelf, kunnen automobilisten volgens hem mede op basis daarvan kiezen waar ze willen staan.

Zie ook:
Amsterdam vermindert P+R-plekken

Bron: nhnieuws.nl en nhnieuws.nl (MKB-Metropool) en omroepflevoland.nl en omroepwest.nl