Amsterdam vermindert P+R-plekken

Sinds 9 januari is er een P+R-terrein minder in Amsterdam: Zeeburg 1, goed voor 202 parkeerplekken, is gesloten. De plekken moeten wijken voor nieuwbouw en dat is opvallend: de gemeente waarschuwde in december nog dat het aantal auto's in en rond de stad flink omlaag moet in 2025 vanwege verwachte drukte op de weg.
De P+R-plekken, die zich allemaal aan de rand van de stad bevinden, lijken juist een manier om het terugdringen van drukte op de weg in de stad te bevorderen. Nu verdwijnen er dus 202 plekken op Zeeburg, vanwege de bouw van de nieuwe stadswijk Baaibuurt West. Wie de Zuiderzeeweg oversteekt kan nog parkeren op Zeeburg 2, één van de elf overgebleven P+R's in de stad.
Ook minder plekken in Noord
In Noord gaan ook parkeerplekken verdwijnen bij P+R Noord, vlakbij het metrostation. Het totaal gaat daar van 440 plekken, naar 220 in 2026. Er moet een elektriciteitsstation komen en als de bouw daarvan af is, dan komt het aantal op 300. Flink minder dan nu dus.
Het is bekend bij de gemeente dat er naar de P+R in Noord veel auto's komen. Deze is vaak vol, bevestigen ook de gebruikers. Daarom stuit het hen tegen de borst dat de gemeente ook heeft aangegeven op den duur de P+R bij Boven 't IJ te zullen sluiten.
Verdwijnen van plekken opvallend
Het verdwijnen van P+R-plekken is om meerdere redenen opvallend. In de Agenda Amsterdam Autoluw uit 2020 staan het beter benutten en het uitbreiden van P+R-plekken juist genoemd als maatregelen om auto's uit de binnenstad te weren. Ook waarschuwde wethouder Van der Horst onlangs voor grote drukte op de weg in 2025. Dat staat, ook volgens weggebruikers, haaks op wat er nu gebeurt op Zeeburg en staat te gebeuren in Noord.
Parkeren in de regio
Volgens verkeerswethouder Van der Horst gaan de overige parkeerterreinen voorlopig niet inleveren op capaciteit. Maar tegelijkertijd is het verminderen van P+R-plekken volgens haar wel de bedoeling. "Het is natuurlijk helemaal niet zo autoluw als we mensen aanmoedigen om naar Amsterdam te komen met de auto. Hele grote parkeerterreinen inrichten terwijl we bijvoorbeeld ook meer groen en meer huizen willen, is eigenlijk zonde", laat ze in een reactie weten.
Wel benadrukt de wethouder dat ze het belangrijk vindt om oog te hebben voor het verschil in reizen tussen stad en regio. "In de regio is een veel grotere afhankelijkheid van de auto en daar wonen ook veel mensen die in Amsterdam werken en die moeten wel naar de stad kunnen komen. Daarom kijken we nu samen met omliggende gemeenten en andere partners naar hoe we die aansluiting het best kunnen inrichten en waar."
Zie ook:
Amsterdam wil dat automobilisten in buurgemeenten parkeren
Bron: nhnieuws.nl