Nieuwsbericht

Amstelveen komt met nieuw voorstel toekomstig parkeerbeleid na bezwaren bewoners

Profielfoto van Kennisplatform CROW
29 januari 2025 | 3 minuten lezen

Het college van Amstelveen heeft een nieuw voorstel opgesteld voor invoering van betaald parkeren. Invoering van betaald parkeren zal voortaan alleen gebeuren bij daadwerkelijke parkeeroverlast. Het eerder voorgestelde strakke invoeringsschema is losgelaten.

Aanpassing na inspraak

Het college had in november 2024 een plan gepresenteerd om proactief betaald parkeren in te voeren in wijken waar parkeeroverlast werd verwacht. Hierop kwamen tijdens de inspraakperiode echter veel bezwaren van inwoners binnen die momenteel geen parkeerdruk ervaren in hun wijk. Onder de bezwaren bevond zich een petitie met meer dan 6.000 handtekeningen. Het college heeft daarom besloten het oorspronkelijke voorstel in te trekken.

Flexibel invoeringsbeleid

Met het nieuwe beleid wordt betaald parkeren alleen ingevoerd in wijken zoals Westwijk, Middenhoven en Waardhuizen als er sprake is van aantoonbare parkeeroverlast en voldaan wordt aan de eisen. Daarbij wordt sneller ingegrepen bij lokale problemen, zoals bij appartementencomplexen. Zo blijft het beleid flexibel en gericht op het zoveel mogelijk behartigen van de belangen van inwoners, ondernemers en bezoekers.
De tijden waarop betaald parkeren geldt, verschillen per gebied en variëren op basis van het soort parkeeroverlast. In de meeste woonwijken geldt betaald parkeren tussen 9.00 en 18.00 uur van maandag tot en met vrijdag. In sommige gebieden is dit uitgebreid naar zaterdagen en/of avonduren en in het Stadshart ook op zondag.

Nieuwe maatregelen en verbeteringen

Het toekomstige parkeerbeleid biedt ook ruimte voor verbetering van vergunningen, zoals gratis vergunningen voor Amstelveenpas-houders en aangepaste regelingen voor mantelzorgers en dienstverlenende beroepsgroepen. Daarnaast zal lokale parkeeroverlast sneller aangepakt kunnen worden en wordt het mogelijk om bij overlast betaald parkeren uit te breiden naar ’s avonds en zaterdagen. Twee keer per jaar worden parkeermetingen uitgevoerd, die dit proces moeten ondersteunen.

Actiegroep

De actiegroep 'Vrij parkeren' vindt het nieuwe plan een wassen neus. Volgens hen doet de gemeente op deze manier alsof ze naar haar burgers luistert. "Maar dit is geen participatie. Ze zijn niet met ons in gesprek gegaan over alternatieven die er zijn voor betaald parkeren", zegt Hennie van den Berg.

Blauwe zone

Een van de alternatieven die de gemeente volgens hen zou moeten overwegen, is een blauwe zone. Als vreemdparkeerders hun auto na maximaal twee uur weg moeten halen, kunnen zij deze niet een hele dag in de wijk laten staan.
De groep vraagt zich af wat er nu eigenlijk is veranderd in het plan. Het college houdt de optie om betaald parkeren uiteindelijk overal in te voeren namelijk wel open.
"Wij willen dat er eerst serieuze participatie plaatsvindt alvorens een onomkeerbare koers wordt ingezet door een voorstel aan de Raad. Het is essentieel dat de stem van de inwoners gehoord wordt en dat er een transparant en betrouwbaar proces wordt gevolgd. Alleen door gezamenlijk te werken aan een gedragen oplossing kunnen we tot een beleid komen dat recht doet aan de diverse belangen van onze gemeenschap."

Betaald parkeren makkelijker in te voeren

De groep stoort zich er ook aan dat het voorstel om betaald parkeren in de gebieden Oude Dorp, Keizer Karelpark West en Kostverlorenhof Oost in te voeren niet van de baan is. In die wijken is de parkeerdruk ook niet overal te hoog, vermoeden ze.
Daarnaast vinden ze het verdacht dat de gemeente het invoeren van betaald parkeren op drukke plekken in de nieuwe versie van het plan makkelijker maakt. "Wat de gemeente nu doet is het proces versnellen en ze laten zelfs al een proefballon op over betaald parkeren in het weekend en de avond."
De actiegroep wil bezorgde Amstelveners blijven helpen om zich juridisch te verzetten. "We roepen bewoners op om de petitie te blijven tekenen en vooral door te gaan met het indienen van bezwaren."
Het nieuwe voorstel wordt in februari door de gemeenteraad behandeld en in maart moet een besluit worden genomen.

Zie eerdere artikelen hierover op deze site:
College wil invoering betaald parkeren in heel Amstelveen
Amstelveen: invoering betaald parkeren in 3 gebieden
Amstelveen: betaald parkeren in vier gebieden voorlopig teruggedraaid
Amstelveen: invoering betaald parkeren in vier gebieden

Bronnen: amstelveen.nl en nhnieuws.nl