Te weinig parkeerruimte op Terschelling: actiegroep komt met ludiek protest

De gemeente Terschelling moet snel aan de slag met het uitvoeren van parkeerbeleid bij West. Eilanders zijn het zat en zijn een ludieke actie gestart. De gemeente wil er wel mee aan de slag, maar de capaciteit daarvoor moet nog worden gevonden.
"Ik begrijp van inwoners heel goed dat ze zeggen: wat duurt het allemaal lang", geeft wethouder Bert Wassink toe. Het vorige college zei nog toe dat het eind 2024 klaar zou zijn.
Ludieke parkeerkaart
Omdat dat niet lukte, kwam een groep inwoners in actie. Met een ludieke parkeerkaart riepen ze de gemeente op snel aan de slag te gaan. Die protestkaart, gemaakt door de Actiegroep Parkeerbeleid, hebben veel mensen op West-Terschelling in de bus gekregen.
"Wij eilanders kunnen het ook zelf regelen, zoals nu veel gebeurt, maar wij wensen beleid", zo is op de kaart te lezen. Het idee is dat mensen de kaart als protest achter hun autoraam leggen.
Daarbij werden ook allerlei verkeersborden neergezet om de actie kracht bij te zetten. "Dit is om de inwoners te laten ervaren hoe het is wanneer er van West-Terschelling een blauwe zone gemaakt zou worden."
Parkeerdruk steeds groter
"Het parkeren in oud West is al decennia problematisch", zo legt de actiegroep de actie uit. "Er is te weinig parkeerruimte voor inwoners en er zijn te veel auto's in de straten."
Wethouder Wassink geeft toe dat de parkeerdruk steeds groter wordt. "Er is niet alleen ongeduld bij de inwoners, maar ook bij de gemeenteraad en het college" reageert Wassink. "We moeten mensen vrijmaken om dit te gaan regelen en dat gaan we ook doen." Maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan. “Dat is best een knelpunt, want het is niet zo makkelijk om daar goeie mensen voor te krijgen. Er komt toch wel wat werk achterweg.” Toch moet het nu wel eens gaan gebeuren, vindt de wethouder. “Lange tijd zal gedacht zijn: dat koppelen we aan de ontwikkeling in de haven. Dat is allemaal wat anders geworden dan gedacht”, zegt Wassink. “Dus nu moeten we toch maar even los van de andere ontwikkelingen met dat parkeren aan de slag. Dat gaan we nu in werking zetten.”
Langparkeren
Er is behoefte aan zo'n vijfhonderd parkeerplaatsen voor inwoners. In het dorp zijn er maar vierhonderd. Het is de bedoeling dat langparkeren alleen nog op het Werkhaventerrein mag. Inwoners kunnen dan met een vergunning op de andere parkeerplaatsen terecht.
Er moet dan ook worden gehandhaafd, maar op Terschelling is maar één boa actief. "Dat betekent extra inzet van die boa. Daar moet ook aan gewerkt worden, er zit nog een hoop werk in", volgens Wassink.
Zie ook een eerder artikel hierover op deze site:
Terschelling overweegt betaald parkeren: eilanders kunnen auto niet kwijt bij haven
Bronnen: omropfryslan.nl en omroepzilt.nl