Vernieuwd parkeerbeleid maakt meer ruimte en groen in Zwolle mogelijk

Mogelijkheden om je auto overdag gratis te parkeren zullen stukje bij beetje verdwijnen uit Zwolle. Dat volgt uit de Nota Parkeren 2025. De gemeente werkt aan een stapsgewijze uitbreiding van betaald parkeren en parkeren met een parkeervergunning in de stad.
In de Nota Parkeren staan onder andere de volgende maatregelen: meer gebieden in de stad met betaald parkeren en parkeervergunningen, verschillende parkeertarieven en een beperkte uitgifte van parkeervergunningen.
Vanuit de binnenstad richting de buitenwijken voert Zwolle buurt voor buurt de parkeermaatregelen uit de parkeernota in.
Leefklimaat
Met het nieuwe parkeerbeleid blijft het voor bewoners mogelijk om een parkeerplek in de buurt te vinden. Het aantal geparkeerde auto’s van bezoekers en forenzen in de buurten neemt af. Dat betekent ook minder zoekverkeer naar gratis parkeerplekken. De vrijkomende ruimte wil de gemeente benutten voor het verbeteren van het leefklimaat in de wijken.
Parkeren wordt duurder
In de stadsdelen waar al betaald parkeren geldt, wordt dit vanaf 2026 duurder, met name op straat. De tarieven voor parkeren in de parkeergarages en andere grotere parkeeraccommodaties gaan omhoog, maar minder dan voor straatparkeren. Met dit beleid zet de gemeente Zwolle in op de zogenoemde 'mobiliteitshubs': centrale parkeerlocaties (parkeergarages en openbare parkeerplaatsen) van waaruit bezoekers met het openbaar vervoer of een deelfiets of -scooter hun weg kunnen vervolgen. De gemeente wil hiermee het aantal auto's in de openbare ruimte terugbrengen en op die manier meer ruimte creëren voor voetgangers, spelende kinderen en groen.
Druk op openbare ruimte
Wethouder Gerdien Rots: “Veel Zwollenaren waarderen de combinatie tussen de dynamische stad die Zwolle is en ook het groen en het water in de stad. In deze kwaliteiten willen we blijvend investeren. Onze stad groeit, wat de druk op de openbare ruimte vergroot. Door anders om te gaan met parkeren, creëren we ruimte voor extra woningen en speelplekken in het groen. Zo maken we onze wijken nog fijner om in te wonen. Om de schaarse parkeerruimte goed te verdelen, passen we het gebied met betaald parkeren en parkeervergunningen aan en breiden we het uit. Het doel van het nieuwe parkeerbeleid is dat Zwolle goed bereikbaar, veilig en leefbaar blijft. We voorkomen hiermee een te hoge parkeerdruk in buurten. Zo kunnen bewoners ook in de toekomst hun auto in de buurt blijven parkeren."
Van de (verhoogde) opbrengsten uit het parkeergeld gaat de gemeente de mobiliteitshubs en parkeerplaatsen onderhouden. Voordat de parkeermaatregelen in een wijk ingaan, worden buurtbewoners, ondernemers en andere belanghebbenden door de gemeente Zwolle geïnformeerd.