Nieuwsbericht

NEN 9120 en de gevolgen voor parkeren

Profielfoto van Kennisplatform CROW
10 februari 2025 | 2 minuten lezen

De nieuwe NEN 9120 ‘Toegankelijkheid Gebouwen’ is gepresenteerd op de Bouwbeurs. Vexpan heeft commentaar geleverd op het ontwerp voor deze NEN en verzocht om het aantal parkeerplaatsen dat NEN 9120 adviseert niet te verhogen ten opzichte van de bestaande praktijk.

NEN schrijft zelf over de norm: “Met NEN 9120 leggen we de basis voor gebouwen die bruikbaar en uitnodigend zijn voor álle gebruikers, ongeacht hun achtergrond, leeftijd of mogelijkheden. Deze norm brengt de principes van ‘universeel ontwerp’ tot leven – oplossingen die iedereen begrijpt en graag gebruikt.”

Voorstel verhogen aantal gehandicaptenparkeerplaatsen

In het concept heeft de normcommissie voorgesteld om het aantal parkeerplaatsen voor gehandicapten te verhogen van 2 procent van het aantal plaatsen naar 5 procent van het aantal parkeerplaatsen.

Onderbouwing Expertteam

De motivatie van een aantal Vexpan-leden en het Expertteam was en is dat het aantal onbezette gehandicaptenplaatsen in parkeergarages nu al fors is. “Wij staan in Nederland voor een forse uitbreiding van het aantal gebouwde parkeerkeervoorzieningen. Het rijk zet alles op alles op meer woningbouw tot stand te brengen en in ons dichtbevolkte land is het nu al lastig om daarvoor voldoende ruimte te vinden.”

Voorkom leegstand

Gebouwd parkeren is daarbij onontkoombaar, maar blijkt vaak de bottleneck voor de realisatie van nieuwbouwprojecten. Het bouwen van parkeerplaatsen is kostbaar en zelden tot nooit rendabel te maken met het heffen van parkeergelden. En dus is het onverantwoord om zonder deugdelijke onderbouwing kosten te maken voor parkeerplaatsen die vooral leeg komen te staan, aldus Vexpan.

Reactie normcommissie

De reactie van de normcommissie is dat er inmiddels 250.000 gehandicaptenkaarten in Nederland zijn en dat daarnaast sprake van vergrijzing is. Dat bovendien het openbaar vervoer slecht toegankelijk is voor mensen met een beperking, waardoor deze meer reisbewegingen maken met eigen vervoer. Deze motivatie overtuigd geenszins. Het aantal gehandicaptenkaarten ten opzichte van het aantal personenauto’s bedraagt circa 3 procent. Bovendien wordt juist aandacht gegeven aan het beter toegankelijk maken van parkeerplaatsen op de openbare weg met behulp van onder andere het onlangs geïntroduceerde ParkerenPlus.
De toevoeging in de norm dat het aantal parkeerplaatsen ook behaald mag worden in de (directe) omgeving van een gebouw op straat, is slechts een klein doekje voor het bloeden. Onduidelijk is op welke manier plantoetsers bij de beoordeling van nieuwbouwplannen dit kunnen en mogen toetsen.

Advies

Het advies van Vexpan is daarom om de aanbevelingen in NEN 9120 voor het aantal gehandicaptenplaatsen niet te volgen en in PvE’s voor parkeergarages een aantal plaatsen vast te stellen dat overeenstemt met het verwachte gebruik. In het algemeen blijkt dan 1 tot 2 procent in parkeergarages te volstaan.

Meer informatie

- Expertteam
- Eerdere oproep
- NEN 9120

Bron: vexpan.nl