Auto opladen via een lantaarnpaal kan binnenkort ook in Deventer

Het nadeel van een elektrische auto is voor veel bestuurders het steeds moeten zoeken naar een oplaadpunt. Maar als alle lantaarnpalen op parkeerplekken laadpunten hebben, kan iedereen overal parkeren en laden.
De gemeente Deventer start met een pilot met duurzame lantaarnpalen. Die moeten niet alleen energie besparen, maar ook worden voorzien van twee oplaadpunten. Als alle lantaarnpalen op parkeerplekken laadpunten hebben, kan iedereen overal parkeren.
De beoogde testlocaties zijn nieuwbouwwijk Steenbrugge en de Vijfhoek en ook in Diepenveen moeten een aantal lantaarnpalen met dubbelfunctie komen. In totaal zouden er 36 tot 52 laadpunten geplaatst kunnen worden.
Duurzaam en effectief
Volgens wethouder Jaimi van Essen (duurzaamheid) is de overstap noodzakelijk: "Openbare verlichting neemt nu veertig procent van onze elektriciteitsrekening in beslag. Door versneld over te stappen op duurzamere lantaarnpalen, kunnen we dit voor 2030 met 55% verminderen, zoals afgesproken in het Klimaatakkoord."
Naast energiezuinigheid biedt deze oplossing ook een praktische ruimtelijke winst, stelt wethouder Marcel Elferink (mobiliteit, leefomgeving): "Het aantal elektrische auto’s groeit snel en daarmee de behoefte aan laadpunten. Door ze te integreren in lantaarnpalen besparen we ruimte en voorkomen we dat de stad vol komt te staan met losse laadpalen."
Ervaringen uit andere steden
Deventer is niet de eerste gemeente die deze innovatie omarmt. Zo heeft Arnhem na een succesvolle test al in 2021 besloten om in nieuwbouwwijken standaard de helft van de lantaarnpalen bij parkeerplaatsen van laadpunten te voorzien. Ook Amsterdam en Rotterdam hebben al geëxperimenteerd met de technologie en zien voordelen in kostenbesparing en het tegengaan van verrommeling in de stad.
In Arnhem merkt de gemeente dat de oplossing de parkeerdruk vermindert. Wethouder Cathelijne Bouwkamp zei daarover: "Soms ontstaat wrevel tussen mensen met een elektrische auto en bewoners zonder, omdat laadpalen parkeerplaatsen innemen. Doordat lantaarnpalen op parkeerplekken standaard van laadpunten worden voorzien, kan iedereen overal parkeren."
De ervaringen in andere steden zullen worden meegenomen in de Deventer pilot. Daarbij wordt niet alleen gekeken naar de effectiviteit van de laadpalen, maar ook naar de impact op de leefomgeving.
Internetten via de lantaarnpaal
Naast laadpunten, kunnen de duurzame lantaarnpalen in de toekomst ook worden uitgerust met sensoren om luchtkwaliteit en geluid te meten. Daarnaast bieden ze mogelijkheden om 5G-antennes te integreren, zo kunnen ze ook een rol spelen in de digitale infrastructuur van de stad.
De gemeenteraad bespreekt het voorstel naar verwachting dit voorjaar nog. Als de pilot slaagt, kan Deventer op grotere schaal overstappen op de slimme lantaarnpalen. Inwoners van de betrokken buurten worden tijdig geïnformeerd over de werkzaamheden en de evaluatie van de proef. Hoewel de exacte laadkosten nog niet bekend zijn, kunnen elektrische rijders mogelijk profiteren van een nieuwe, efficiënte oplaadmogelijkheid in de stad. De prijzen voor laden in Deventer verschillen op dit moment nog sterk per aanbieder.
Bron: oost.nl