Nieuwsbericht

Proef met Park + Switch-hub in Amsterdam

Profielfoto van Kennisplatform CROW
27 februari 2025 | 2 minuten lezen

Ondernemers die in de zero-emissie binnenstad van Amsterdam moeten zijn, maar nog geen elektrisch vervoer hebben, kunnen een elektrisch voertuig huren in een hub. De ‘Park + Switch’ bevat onder andere elektrische scooters, bakfietsen en brommobieltjes. Het doel van de proef, die een jaar gaat duren, is de overstap naar uitstootvrij vervoer te stimuleren.

Park + Switch

Veel binnensteden zijn, net zoals de Amsterdamse binnenstad autoluw geworden om die binnenstad aantrekkelijk te maken om er te werken, te wonen, te ontspannen en te ondernemen. Het stadslogistieke verkeer blijft echter groeien. Gemeenten denken daarom samen met ondernemers na over het verminderen van de druk op de openbare ruimte. De inzet van kleinere, elektrische voertuigen is een van de oplossingen. Ondernemers die geen (klein) elektrisch voertuig hebben, kunnen er een huren op het overstappunt ‘Park + Switch’. Amsterdam is met deze proef gestart.
In de Piet Heingarage kunnen ondernemers hun voertuig parkeren en overstappen op een elektrisch voertuig. Via een app is zowel de parkeerplek als het vervolgvoertuig te regelen. Het is niet voor iedereenhandig: als je veel spullen nodig hebt voor een klus in de binnenstad, ga je niet via een hub. Maar voor zo'n 10% van de stadslogistieke voertuigen is het zeker mogelijk.

Inzet van LEVV's

Grote bedrijven als Heineken, van Dorp CISO, PostNL, Medipoint, Coolblue en Amazon werken in Amsterdam al langer met lichte, elektrische voertuigen (LEVV's). Door slimme logistiek en duurzame vervoersmiddelen, zoals fietsen en elektrische voertuigen, helpen zij de uitstoot in de binnenstad te verminderen. De ene ondernemer ziet problemen, waar de andere ondernemer kansen ziet.
Essentieel voor de betrouwbare en betaalbare inzet van LEVV's is de beschikbaarheid van kleine microhubs in de stad. Hubs bieden voordelen: parkeerkosten, laden, onderhoud en service van de voertuigen zijn allemaal in de prijs van de hub inbegrepen. Klanten zijn makkelijker te bereiken doordat kleinere voertuigen zich makkelijker door de drukke binnenstad bewegen en eenvoudiger te parkeren zijn.
De grote bedrijven kunnen dat allemaal zelf prima regelen. Maar kleine en middelgrote bedrijven kunnen dat niet. De Amsterdamse proef maakt dat wel mogelijk. De proef biedt juist die bedrijven kansen om slim hun klanten en in de binnenstad te bedienen. Eerdere pilots in Rotterdam, Utrecht en Amsterdam kwamen niet uit de startblokken. Die ervaringen neemt de proef mee. Dat is leerzaam.

Leren van de proef met de hub

De EU ondersteunt de Amsterdamse proef die onderdeel is van het MoLo Hubs-project in vijf Europese steden. Het is een van de Europese projecten om te kijken hoe gemeenten en bedrijven succesvol hubs kunnen inzetten. In de proef kijkt de gemeente Amsterdam naar een app om gebruik te maken van de Park + Switch, wat de kosten en tarieven zijn, hoe gebruikers de hub ervaren en wat het hun oplevert, wat we er in de binnenstad van merken en welke segmenten zich lenen voor de hub.
Ook moet de proef een antwoord geven op de vraag of dit wel een publieke taak is. Of dat het een verdienmodel is voor private partijen als Qpark of de RAI.

Bronnen: parkswitch.nl en managementsite.nl en mobiliteit.nl en khn.nl