Blog: Parkeren en Duurzame Gebiedsontwikkeling door Provincie Zuid-Holland
In deze blog neemt Barend Jansen (Beleidsmedewerker Ruimte bij de Provincie Zuid-Holland) je mee in zijn bijdrage op de bijeenkomst 'Parkeren en duurzame gebiedsontwikkeling in Zuid-Holland'. Deze bijeenkomst is op 22 september in Den Haag. Vergeet je niet in te schrijven!
Extra, extra, extra
Volgens de prognoses heeft Nederland behoefte aan 1.000.000 extra woningen. We willen dat deze zo duurzaam mogelijk gerealiseerd worden. Daarbij willen we dat de nieuwe omgevingen aanzetten tot actieve mobiliteit die zo min mogelijk fossiele energie, tijd, ruimte en geld kosten. Als we deze woningbouwopgave samen laten gaan met nog eens 2.000.000 auto’s en parkeerplaatsen, dan is het vervoer technisch niet haalbaar op de bestaande infrastructuur. Hierdoor is het ruimtelijk en financieel niet meer haalbaar om de woningen betaalbaar te houden en binnen het bestaand stedelijke- en dorpsgebied te realiseren.De parkeeropgave beïnvloedt namelijk sterk de haalbaarheid en betaalbaarheid van de woningbouwopgave. Een gebouwde parkeerplek kost al makkelijk € 30.000,- en neemt zo'n 20m2 in. Hoge parkeernormen zijn een grote drijver geweest achter de lage dichtheden en het bebouwen van grote stukken groen sinds de Tweede Wereldoorlog.
Nieuw Provinciaal Parkeerbeleid
De provincie Zuid-Holland heeft daarom parkeerbeleid vastgesteld in de nieuwe omgevingsverordening die maart 2022 is vastgesteld. Om te beginnen voor nieuwe sociale huurwoningen en voor nieuwe woningen in HOV-invloedsgebieden. Op 22 september organiseert CROW samen met de Provincie Zuid-Holland een bijeenkomst over parkeren en duurzame gebiedsontwikkeling, waar ook het provinciale parkeerbeleid zal worden toegelicht. Ook vanuit de gemeenten Pijnacker-Nootdorp en Delft worden casussen behandeld. Bekijk het hele programma hier.