Hoe versnel je (semi-) privaat laden in jouw gemeente?
Meer laadinfrastructuur op (semi-)privaat terrein voorkomt overbelasting van parkeerplaatsen en laadpunten in de openbare ruimte. Ook stimuleert het de transitie naar elektrisch vervoer. Hoe kun je de realisatie van laadinfra op private en semi-private grond binnen jouw gemeente op gang brengen?
Wonen, werken, bezoeken
Veel gemeenten plaatsen laadpalen in de openbare ruimte wanneer EV-rijders niet terecht kunnen op privaat of semipubliek terrein. Dat is het principe van de ‘ladder van laden’: eerst laden op eigen terrein, daarna op semipubliek terrein, en pas dan in de publieke ruimte. Daarom is gemeentelijk laadbeleid onlosmakelijk verbonden met ontwikkelingen op private grond.
Herken jij de volgende vragen?
- Vragen inwoners om een laadpaal, terwijl ze geen recht hebben op een laadplek in de openbare ruimte?
- Is er nog te weinig laadinfrastructuur bij parkeerterreinen en -garages van bedrijven in jouw gemeente?
- Kunnen bezoekers van bijvoorbeeld bouwmarkten, sportverenigingen of musea geen laadplek vinden, terwijl er wel een parkeerterrein bij de locatie aanwezig is?
Vanuit de drie parkeerbestemmingen ‘wonen’, ‘werken’ en ‘bezoeken’ hebben we veelvoorkomende situaties in kaart gebracht en geven we een overzicht van de bijbehorende knelpunten en oplossingen.
Meer weten?
Kijk snel op onze praktische webpagina Privaat Laden hoe je de laadinfra op privaat terrein in jouw gemeente kunt stimuleren. Met uitleg, best practices, rekentools en voorbeelddocumenten.