Nieuwsbericht

Gouda gaat "Beleidskader Deelvervoer Gouda" vaststellen

Profielfoto van Ronald van der Weerd
9 maart 2023 | 2 minuten lezen

Gouda zet zich in om de stad aantrekkelijker, leefbaarder, gezonder duurzamer en bereikbaarder te maken. De
stad blijft doorgroeien. Met deze groei ontstaan er een aantal grote uitdagingen en kansen \ op het gebied van
duurzame mobiliteit.
Deelvervoer is een belangrijke schakel in de oplossingen voor de uitdagingen waar Gouda voor staat. Daarom
is de ambitie (o.a. in het Verkeerscirculatieplan opgenomen) om deelvervoer te stimuleren. Tegelijkertijd zien
we de vraag en het aanbod van deelvervoer langzaam groeien. Om er voor te zorgen dat deelvervoer altijd op
een goede manier in de stad past, is er steeds meer de behoefte om deelvervoer te reguleren. Er is tot nu toe
echter nog geen beleid of juridische basis om deelvervoer te kunnen reguleren.
Het doel van dit beleidskader is om de aanpak van deelvervoer die het beste bij Gouda past te onderbouwen.
De bijbehorende aanpassingen aan de Verordening Fysieke Leefomgeving (VFLO) en de Algemeen
Plaatselijke Verordening (APV) maken het mogelijk om deelvervoer gereguleerd in Gouda te organiseren. Met
dit beleidskader worden de belangrijkste uitgangspunten en keuzes geformuleerd, die verder uitgewerkt
worden in een vergunningsstelsel en een Actieplan Deelvervoer.
In dit beleidskader wordt allereerst uitgelegd wat deelvervoer is en wat voor concepten er zijn. In dit document
worden de keuzes voor Gouda en de uitgangspunten per type deelvervoer (deelauto, -fiets, -scooter, -bakfiets)
uitgewerkt. De belangrijkste keuzes en uitgangspunten zijn:
• In het algemeen wil Gouda deelvervoer pro-actief stimuleren door het aanbod te vergroten en barrières
weg te nemen.
• Deelauto’s zien we als het beste middel om autobezit te verlagen in de stad. Ze zijn al gereguleerd en
hebben nu vooral proactieve stimuleringen nodig; een duidelijkere rol binnen gebiedsontwikkelingen,
deelauto’s als vast onderdeel van vernieuwde straatontwerpen, proactieve laadpaal-realisatie,
promotie, ondersteuning van cooperatief autodelen en betere clustering van het aanbod.
• Deelfietsen zien we als de vorm van deeltweewielers die het beste passen bij de compacte stad die
Gouda is. Onder strikte voorwaarden laten we twee partijen toe met elk maximaal 100 deelfietsen om
bij te dragen aan actieve mobiliteit en het OV-netwerk te versterken. Om overlast te voorkomen mogen
deeltweewielers rondom het station en de binnenstad alleen geparkeerd worden op door ons gekozen
plekken (‘hubs’).
• Deelbakfietsen zien we als kansrijk om autobezit en -gebruik in dichtbebouwde wijken met veel
gezinnen te verminderen. Door de grotere ruimtelijke impact staan we via een vergunning 10 zorgvuldig
gekozen locaties toe, met mogelijkheid om uit te breiden tot 25.
• Deelscooters zien we voornamelijk als een kansrijke vervanger van regionale autoritten. Voor ritten
binnen Gouda is er de deelfiets. We gaan daarom pas met deelscooters aan de slag wanneer we
afspraken hebben gemaakt met de omliggende gemeentes. Vanwege de potentiële overlast beperken
we het aantal voertuigen, dwingen we af dat er wordt gestart met een kleiner aantal voertuigen, werken
we nauw samen met handhaving en richtten we specifieke plekken in waar deelvoertuigen geparkeerd
mogen worden.

 

bron: Gouda