Harbers stelt: maatregelen in de stad mogen geen gevolgen hebben voor de Rijkswegen...
Over de gevolgen van de plannen is de gemeente in gesprek met het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.
Lokaal mobiliteitsbeleid mag door gemeenten zelf uitgewerkt worden, maar zij moeten hierbij wel rekening houden met de gevolgen voor Rijkswegen. ‘Vanwege het (boven)regionale belang van de A10 is het niet de bedoeling dat er een verminderde doorstroming ontstaat op de A10 door het plan van de gemeente’, zo stelt minister Harbers in een brief aan de Tweede Kamer. ‘De plannen van de gemeente Amsterdam hebben naar verwachting echter wel een effect op de doorstroming van de Ring A10’.
Daarnaast vindt Harbers dat de auto ook in de toekomst belangrijk blijft, ‘waarbij het ministerie de kracht van alle modaliteiten wil benutten. In stedelijk gebied hebben de fiets en het openbaar vervoer een prominente rol, maar ook daar blijft vraag naar automobiliteit’.
In zijn reactie plaatst de minister de kanttekening dat de plannen van de gemeente nog niet zijn uitgewerkt en dat nog niet is onderzocht wat de effecten zullen zijn. Ondertussen voert het ministerie op dit moment gesprekken met de gemeente, zegt Harbers.
Overleg ministerie
Een woordvoerder van wethouder Melanie van der Horst (verkeer) laat weten dat gesprekken tussen overheden vaker plaatsvinden. “We overleggen regelmatig met het ministerie en Rijkswaterstaat over de doorstroming en de verkeersveiligheid op de A10, vanwege de groei van de stad en de toename van het autoverkeer.”
Door de maatregelen zal er inderdaad meer verkeer over de A10 rijden, is de verwachting. “Maar uit onze berekeningen blijkt dat de drukte op de A10 door alle maatregelen minder wordt. Als we nu niks doen, laten we het autoverkeer alleen maar toenemen.”
Daarnaast zegt de woordvoerder dat de maatregelen stapsgewijs ingevoerd zullen worden. “En we verwachten dat steeds meer mensen voor ander vervoer zullen kiezen, wanneer we de maatregelen invoeren. We gaan de plannen de komende tijd met de stad bespreken en we houden de ontwikkelingen samen met het ministerie en Rijkswaterstaat goed in de gaten, want een goed werkende ringweg is voor ons allemaal van groot belang.”
Motie JA21
De geplande maatregelen zijn voor de Amsterdamse fractie van JA21 reden om vandaag een motie in te dienen, die het college oproept af te zien van de geplande zesweekse afsluiting van de Weesperstraat. De oppositiepartij, die beschikt over twee zetels in de gemeenteraad, maakt zich zorgen over de bereikbaarheid van de stad.
Het college van burgemeester en wethouders heeft het voornemen om de Weesperstraat – en drie omringende straten – van 12 juni tot 23 juli overdag af te sluiten voor doorgaand autoverkeer. “We onderzoeken de effecten op de bereikbaarheid, veiligheid en leefbaarheid in de Weesperstraat en omliggende buurten”, zegt de gemeente Amsterdam over de pilot.
Kevin Kreuger, raadslid namens JA21 in de Amsterdamse gemeenteraad, is faliekant tegen het plan van het college. “Heel veel mensen moeten hierdoor naar alternatieve routes zoeken, wat onnodig langere reistijden tot gevolg heeft”, schrijft Kreuger in de motie.
Maatregelen
De afsluiting van de Weesperstraat is een van vele maatregelen die door de gemeente Amsterdam worden ingezet om minder auto’s dwars door de stad te laten rijden. Zo worden belangrijke autoroutes afgesloten voor doorgaand verkeer en voert het stadsbestuur verschillende pilots uit om automobilisten te stimuleren buiten de stad te parkeren. “Het doel is het trapsgewijs invoeren van maatregelen gericht op het definitief terugdringen van de automobiliteit dat geen bestemming heeft in het gebied rondom Stadshartroute”, zo schreef wethouder Van der Host eerder aan de gemeenteraad.