Nieuwsbericht

Check straft foutparkeerders deelscooter af met blokkade account

Profielfoto van Kennisplatform CROW
1 juni 2023 | 1 minuut lezen

Om overlast van foutgeparkeerde deelscooters in de openbare ruimte te verminderen, introduceert deelvervoeraanbieder Check vandaag de Parkeerscore. Dit is een nieuwe functionaliteit in de app, waarmee gebruikers van deelscooters inzicht krijgen en afgerekend worden op hun parkeergedrag.

De parkeerscore

De Parkeerscore wordt getoond in de app van alle gebruikers. Voorafgaand aan een rit op een deelscooter van Check, beoordeelt een gebruiker hoe de scooter geparkeerd staat: duimpje omhoog of duimpje omlaag. Deze beoordeling wordt toegevoegd aan het profiel van de vorige gebruiker van de desbetreffende scooter. Alle beoordelingen over een gebruiker samen vormen de individuele Parkeerscore.
Op basis van de score krijgt een gebruiker de classificatie Uitstekend, Kan beter of Niet goed. Met de classificatie Kan beter neemt een gebruiker automatisch deel aan informatiecampagnes over netjes parkeren. Als er hierdoor geen verbetering optreedt in het parkeergedrag zakt de Parkeerscore naar Niet goed. Bij Niet goed moet de gebruiker verplicht aan het einde van elke rit een foto van de geparkeerde scooter maken die vervolgens wordt gecontroleerd door Check. Als dan nog steeds blijkt dat de gebruiker het parkeergedrag niet verbetert, wordt de gebruiker tijdelijk geblokkeerd op het platform.

Alternatief voor de auto

Paul van Merrienboer, mede-oprichter van Check, vertelt: “We maken met onze scooters gebruik van de publieke ruimte, dus we willen daar ook onze verantwoordelijkheid pakken met het voorkomen van verrommeling. Daarnaast willen we dat er ruimte ontstaat in het publieke debat om het échte probleem onder de loep te nemen: de enorme hoeveelheid ruimte die privéauto's in onze steden innemen in de openbare ruimte en in het verkeer.”
Daarom introduceert Check vandaag deze maatregel om de ervaren overlast verder omlaag te brengen. Van Merrienboer: “Onze data laat zien dat er in slechts 0,2% van de ritten overlast wordt gemeld. In 99,8% van de ritten gaat het dus al goed. Met deze nieuwe maatregel zijn we vastberaden om het aantal klachten nog verder omlaag te brengen.”

Effectieve oplossing

Het bedrijf weet uit ervaring dat slechts een kleine groep wanparkeerders verantwoordelijk is voor de overlast en dat het verzamelen van data over parkeergedrag een effectieve manier is om deze wanparkeerders te weren. Check heeft tot op heden meer dan drieduizend gebruikers geblokkeerd als gevolg van overlastmeldingen.