Nieuwsbericht

Congestieheffing heeft effect op gebruik deelfietsen

Profielfoto van Kennisplatform CROW
1 juni 2023 | 1 minuut lezen

Een tijdelijke stopzetting van de congestieheffing in het centrum van Milaan in de zomer van 2012 leidde tot een daling in het gebruik van deelfietsen in het gebied. Ook het permanent stopzetten van de heffing op donderdagavonden leidde tot een daling. Beprijzing lijkt daarmee een significant effect te hebben op het gebruik van duurzame vervoerswijzen als deelfietsen.

 

In het centrum van Milaan werd begin 2012 een congestieheffing ingevoerd, een beprijzingsmaatregel die een eerdere milieuheffing verving. Na een half jaar werd de congestieheffing als gevolg van een rechtzaak aangespannen door een garage in het centrum stopgezet, om na twee maanden weer van kracht te worden. Dat gebeurde wel met een aanpassing: in plaats van elke weekdag van 7:30 tot 19:30 gold de heffing op donderdagen nog maar tot 18.00.
 
Onderzoekers van het Directoraat Milieu van de OESO bestudeerden de impact van deze twee beleidsveranderingen op het gebruik van deelfietsen in het centrum van Milaan. Zij constateerden dat het stopzetten van de congestieheffing in de zomer van 2012 tot vijf procent reductie in het gebruik van deelfietsen heeft geleid, een korte termijn effect. De aanpassing in het tijdschema leidde tot een reductie van acht procent op de donderdagavonden, een lange termijn effect.
 
De belangrijkste oorzaak voor de reductie was de toename van het autoverkeer waardoor het minder plezierig en veilig was om in de binnenstad te fietsen. Dat de kosten om de auto naar het centrum te pakken lager waren, was van minder invloed. De onderzoekers benadrukken dat deze verbanden waarschijnlijk specifiek zijn voor de situatie ter plaatse en afhankelijk van onder meer de hoeveelheid verkeer, beleid en de kwaliteit van de fietsinfrastructuur. In het algemeen laten de resultaten van het onderzoek zien dat beprijzing van autogebruik de toename van niet-vervuilende modaliteiten kan promoten, naast directe interventies zoals de aanleg van fietspaden.
 
De situatie in Milaan vormde een zogenoemd natuurlijk experiment op basis waarvan de onderzoekers het verband tussen beprijzing en deelfietsen konden bestuderen. De studie is gepubliceerd in het wetenschappelijke tijdschrift Journal of Environmental Economics and Management.