Nieuwsbericht

Gebruik laadpleinen en potentie slim laden goed te voorspellen door classificatie

Profielfoto van Kennisplatform CROW
7 juni 2023 | 1 minuut lezen

Laadpleinen waar veel laadpunten voor elektrische auto’s bij elkaar staan, worden heel verschillend gebruikt. Daardoor zijn de mogelijkheden voor slim laden ook niet overal hetzelfde. De slimme laadpleinen zijn te classificeren op basis van de omgeving waar ze in liggen. Hierdoor worden zowel het gebruik van de pleinen als ook de potentie voor de inzet van slim laden, inzichtelijk. Zo blijkt uit onderzoek van ElaadNL in het kader van de Proeftuin Slimme Laadpleinen. ( filmpje)

Laadpleinen, clusters van laadpalen voor elektrische voertuigen op één locatie, kunnen worden geclassificeerd als woon-, werk- of bestemmingslaadplein op basis van omgevingsfactoren. Geografische variabelen zijn voorspellend en toonaangevend voor het type laadprofiel op een laadplein. Op basis van de laadprofielen van 22 geanalyseerde laadpleinen uit het project Proeftuin Slimme Laadpleinen zijn drie typen te onderscheiden: woon (piek in het gebruik zit rond 18:00 uur), werk (piek in het gebruik rond 8:00 uur) of bestemming (geen duidelijke piek maar belasting gespreid).

Laadpleinen met een woonlaadprofiel vertonen een verband met gebouwen in de buurt met gebruiksfunctie ‘woon’. Bestemmingslaadpleinen laten soms ook veel gebouwen met woonfunctie in de omgeving zien. Echter, deze zijn weer specifiek te onderscheiden wanneer er veel gebouwen met logies- en sportfunctie in de buurt zijn. Het type laadprofiel ‘werk’ is goed te herkennen aan de gebouwen met gebouwfuncties ‘industrie’ en ‘kantoor’. Zo is het mogelijk om een inschatting te maken van wanneer er met welke aantallen elektrische auto’s geladen wordt en welke vermogens daarvoor nodig zijn. Het verwachte laadprofiel biedt weer inzicht in de belasting van het stroomnet en de mogelijkheden om deze te beperken door de inzet van slim laden.