Utrecht krijgt 1500 nieuwe deelfietsen
Utrechters kunnen binnenkort gebruik maken van 1500 deelfietsen, elektrische deelbromfietsen en elektrische deelbakfietsen.
Donkey Republic breidt haar huidige aanbod uit naar 600 fietsen, terwijl de nieuwe aanbieder TIER Mobility vanaf oktober 500 elektrische fietsen en 300 elektrische bromfietsen plaatst. Cargoroo kreeg al eerder toestemming om 100 elektrische bakfietsen te plaatsen.
Net als Amsterdam gaat Utrecht de deelfiets streng reguleren. Van de 15 vergunningaanvragen zijn er tot nu toe maar twee afgerond.
Donkey Republic is de enige aanbieder die op alle hoofdonderdelen voldoende punten scoort volgens de gemeente en daarmee aan de voorwaarden voldoet. Vanuit het Living Lab deelfietsen heeft Donkey Republic al een aanbod van 500 fietsen. Dit aanbod breiden zij uit naar 600 deelfietsen. Naast het stallen in bestaande fietsenrekken zal Donkey Republic gebruik gaan maken van de inpandige stallingen van de gemeente. Zij werken ook samen met NS, en plaatsen ook deelfietsen in de stallingen van NS.
TIER Mobility Netherlands BV (TIER) krijgt een vergunning voor 500 elektrische deelfietsen. De eerste 125 staan op 1 oktober 2021 op straat en dit groeit in gelijke stappen naar het vergunde aantal van 500. TIER zorgt ervoor dat vraag en aanbod goed op elkaar worden afgestemd dankzij optimale herverdeling en exploitatie. Voor een minimaal beslag op de openbare ruimte stallen ze de elektrische fietsen zoveel mogelijk inpandig (ook in samenwerking met NS in hun stallingen) en in de bestaande fietsenrekken. Ter vergroting van de verkeersveiligheid en vermindering fietsdrukte worden gebruikers omgeleid van drukke gebieden, aldus de gemeente. Ze zijn verder uniek in de voorgenomen samenwerking met winkeliers in onze stad, die zij inzetten als accu-wissel station. Hierdoor zijn er minder logistieke bewegingen nodig voor de operatie.
Cargoroo plaatst in de zomer 90 van de 100 elektrische deelbakfietsen (zgn. buurtbakfietsen) op vaste plekken in verschillende buurten in Utrecht. De laatste 10 volgen later. De oorspronkelijke planning is een paar maanden vertraagd door een gebrek aan fietsonderdelen, waar de hele branche last van ondervindt.
De locaties zijn gekozen op basis van draagvlakonderzoeken met meer dan 900 positieve reacties met verzoek tot plaatsing. Gezocht is naar locaties die goed zichtbaar zijn, waar voldoende ruimte blijft voor voetgangers en nabij de woningen van de bewoners die interesse hebben getoond. Een pictogram op de stoep markeert de stallingsplek.