Handreiking huren en aankopen van panden voor fietsparkeren
Met deze handreiking word je op weg geholpen in het proces van het verwerven van panden in de binnenstad ten behoeve van fietsparkeren. Ook biedt de Handreiking inspiratie en (h)erkenning voor gemeenten die al geruime tijd met het realiseren van fietsparkeeroplossingen bezig zijn. Er is daarom in een breed netwerk ervaring opgehaald.
SAMENVATTING
Steden staan voor de uitdaging om groei van de stad goed te faciliteren. In de binnenstad staan aantrekkelijk verblijven en een goed leefklimaat voor bewoners, bezoekers en ondernemers centraal. Vanwege de groei van steden (verstedelijking), noodzaak tot energietransitie, klimaatadaptatie en de mobiliteitstransitie (steeds meer fietsers naar de binnenstad) is er een grote druk op de openbare ruimte ontstaan. Inpandig fietsparkeren draagt bij aan het mogelijk maken van deze ambities in de binnenstad, zodat de openbare ruimte toegankelijk, veilig en leefbaar blijft. Door het inpandig parkeren onder te brengen in leegstaand vastgoed, of dit direct goed mee te nemen in nieuwe plannen, ontstaat een win-win situatie. Maar niet iedere gemeente weet goed waar te beginnen in dit proces. Tour de Force heeft daarom samen met Movares onderzoek gedaan naar het proces van huren of aankopen van bestaande panden voor fietsparkeren. Dit onderzoek heeft geresulteerd in deze Handreiking.
Deze handreiking is gemaakt voor medewerkers van gemeenten die aan de slag gaan of al zijn begonnen met het realiseren van openbare inpandige stallingen in de binnenstad.