Progressief parkeertarief als oplossing voor te lang parkeren
Steden worstelen met de auto. Ze willen bereikbaar blijven voor mensen die afhankelijk zijn van de auto, maar voor anderen het autogebruik ontmoedigen. Hoe is te voorkomen dat mensen een gewilde parkeerplek gebruiken om langdurig hun auto te stallen? Het progressieve parkeertarief kan een oplossing bieden.
Progressief parkeertarief
Een gemeente mag geen naheffing opleggen als iemand de maximale parkeerduur overtreedt maar wel parkeergeld betaalt. Veel gemeenten hebben daarom geen maximale parkeerduur meer. Zij zoeken naar andere manieren om de doorstroming op gewilde en drukke parkeerplekken te bevorderen.
Het progressief parkeertarief, waarbij parkeren duurder wordt naarmate je langer ergens staat, is een goede kanshebber. Het wordt tot nu toe nog maar beperkt gehanteerd. Er zijn al wel voorbeelden van plekken waar je het eerste uur tegen een laag tarief kunt parkeren en daarna tegen een hoger tarief per uur.
De parkeerverordening is daar in de meeste gemeenten op dit moment echter nog niet op ingericht. Er zijn vragen als: hoe ga je om met iemand die een parkeeractie afbreekt en opnieuw start, op dezelfde plek tegen het lage starttarief? Wat te doen met blauwe zones? Hoe ga je handhaven? Dat is namelijk erg arbeidsintensief.
Voorbeeld
Het lijkt alsof een progressief parkeertarief vooral in centrumgebieden van toegevoegde waarde is. Maar voor daarbuiten kan het ook interessant zijn. Bijvoorbeeld als in een woonwijk waar mensen een parkeervergunning nodig hebben, een sportfaciliteit is waar bezoekers gratis kunnen parkeren. Dan zouden buurtbewoners die een tweede auto (zonder parkeervergunning) hebben, deze daar voor langere tijd neer kunnen zetten. Door een progressief parkeertarief in te voeren, kan iemand lang genoeg gratis parkeren om te sporten, maar is lang parkeren niet interessant. Bijvoorbeeld bij aanmelding als bezoeker van de faciliteit, krijgt iemand korting of de eerste 2 uur gratis parkeren.
Gebiedsontwikkeling
Voor gebiedsontwikkelingen kan het progressief parkeertarief ook een goede manier zijn om de wijk het gewenste autoluwe karakter te geven. Hetzelfde gebeurt al bij parkeervergunningen. Vergunningen voor een tweede of derde auto kunnen duurder zijn. Er wordt gekeken naar opties voor een maximaal aantal uur dat een vergunninghouder ergens kan parkeren. Stel dat iemand 1000 uur heeft en hij gaat daar overheen, dan kan hij uren bijkopen tegen een hoger tarief of ergens anders parkeren.
Beleidsregels
Het is waarschijnlijk een kwestie van tijd voordat het progressief parkeertarief breed wordt ingevoerd. Op dit moment wordt gewerkt aan de teksten voor de verordening, zodat het juridisch een sluitend proces oplevert. Per 1 januari 2024 kunnen gemeenten beleidsregels invoeren voor een progressief tarief.
De oorspronkelijke versie van dit artikel is te lezen op: www.biind.nl