Nieuwsbericht

Gent test flexparkeren

Profielfoto van Kennisplatform CROW
3 oktober 2023 | 1 minuut lezen

De Vlaamse stad Gent test op vier locaties flexparkeren. Afwisselend maken geparkeerde fietsen en gemotoriseerde voertuigen gebruik van dezelfde parkeervakken. Een verkeersbord vermeld de parkeertijden. Na zes maanden evalueert de gemeente de proef.

Vier verschillende locaties

De gemeente voert een proefproject in op vier locaties waar de parkeerdruk hoog is voor fietsers en bewoners: een kinderdagverblijf, een moskee en twee scholen. Er is ook een nieuw verkeersbord. Na zes maanden evalueert de gemeente de proef. Bij een positieve evaluatie kan zij flexparkeren ook op andere locaties invoeren.
Bij kinderdagverblijf De Palmboom is er een nieuw parkeervak van 12 meter voor flexparkeren. Van maandag tot vrijdag van 7.30 tot 18 uur kunnen fietsen er parkeren. Bij een moskee kunnen bezoekers op vrijdag van 11 tot 17 uur hun fiets in een nieuw parkeervak parkeren. Buiten die tijden zijn de parkeervakken beschikbaar voor motorvoertuigen.
De bestaande fietsparkeervakken bij een montessorischool en een basisschool worden ingezet voor flexparkeren. Van maandag tot vrijdag van 7.30 tot 18 uur zijn de plaatsen voorbehouden voor fietsers, van 18 tot 7.30 uur en in het weekend en tijdens de schoolvakanties voor auto's.

Nieuw verkeersbord

Het verkeersbord voor flexparkeren staat sinds oktober vorig jaar in de Belgische wegcode. Het bord toont wie het parkeervak mag gebruiken op welk moment. Auto's die foutgeparkeerd staan, kunnen geverbaliseerd worden. De gemeente volgt de vier locaties van nabij gevolgd en stuurt indien nodig bij.

Inspiratie uit Denemarken

Flexparkeren bestaat ook in Denemarken. Op verschillende locaties in de Deense hoofdstad, bijvoorbeeld in wijken waar wooncomplexen en kantoren elkaar afwisselen, is de parkeerdruk voor zowel auto’s als fietsen vaak er groot. Als oplossing werd flexparkeren geïntroduceerd.
De regeling geeft aan dat wegbeheerders zoeken naar manieren om de parkeerdruk op de openbare ruimte te beheersen en ook meer ruimte te voorzien voor geparkeerde fietsen.

Bron: stad.gent

En

fietsberaad.be